ÖZGÜL ÖŞRENME GÜÇLÜŞÜ OLAN ÇOCUKLARIN ANNE BABALARI OLARAK NELER YAPABİLİRSİNİZ

  • Konbuyu başlatan Mercan
  • Başlangıç tarihi
M

Mercan

Guest
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN ANNE BABALARI OLARAK NELER YAPABİLİRSİNİZ

• Çocuğunuzun bu güçlüğünü olduğu gibi kabul edin. Öğrenme bozukluğunun ortaya çıkma sebeb ne olursa olsun önemli olan ailelerin sorunun varlığını kabul edip çözüme yönelmesidir. Bu çocukların aileleri doğal olarak diğer anne babalara göre farklı duygular yaşarlar. Kimisi sorunun nedenini dışarıda görür ve çözümü, okul-öğretmen gibi dış etmenleri değiştirmekte arar. Kimisi suçluluk duyar, kızgınlık hisseder. Endişe veren bu durum anne babaları depresyona kadar sürükler. Tüm bunlar, aslında sorunun varlığını kabul edememeyle ilgili tepkilerdir. Çocuk ve anne baba açısından en olumlu yaklaşım, anne babanın sorunun varlığını kabul ederek, çocuğa yardım yoluna geçebilmesidir. En uygun ve yeterli yardım verilebilmesi şansı ‘evet benim çocuğumda öğrenme bozukluğu var’ diyebilmektir.
• Bu güçlüğün üstesinden gelmesi için yardım, psikolojik destek ve eğitim yöntemlerinden yararlanmasına olanak sağlayın.
• Pek çok işi başarabilecek, kapasitede olduğunu unutmadan yapamadığı işler konusunda onu yüreklendirin, destekleyin.Kendini değerli hissetmesi ve kendine güvenmesi açısından onun yaşamında desteğinizin önemli olduğunu unutmayın.
• Başarması için baskı yapmadan yapabileceği basit işlerden başlayarak, onun zoru başarmada istekli olmasını sağlayabilirsiniz.
• Çocuğunuza okulla ilgili çok fazla soru sormayın. Zaten okulda sorun yaşayan bu çocuk başarısızlığı evde gündeme getirmekten kaçınacaktır. Bekleyin ve sabırlı olun. Bir gün mutlaka başardıklarını sizle paylaşacaktır.
• Disiplin kurallarında kararlı ve tutarlı olmanız onun kendisini güvende hissetmesini sağlayacağı gibi sınırlarını bilmesine de yardımcı olacaktır.
• Bazı çocuklar işiterek, bazıları görerek daha iyi öğrenirler. Daha iyi öğreneceği alanı uzmanınızla konuşarak tespit etmeye çalışın ve öğretim yöntemlerinde bu alanından yardım alın. Örneğin; İşiterek daha iyi öğrenen bir çocuğa, konuyu siz anlatarak veya okuyarak yardımcı olabileceğiniz gibi bir teyp kasetinden de yararlanabilirsiniz. Görerek daha iyi öğrenen öğrenen çocuğun yazarak veya görsel mesajlar olarak, örneğin, bilgisayar yardımı ile öğrenmesine yardımcı olabilirsiniz.
• Öğrenmeyi etkileyen unsurlardan biri yapabildiğini görerek, yaptıklarından zevk almaktır. Kolaydan zora doğru adım adım gidip başarısını destekleyebilirsiniz.
• Çocuğunuzun öğretmenini tanıyın. Çocuğunuza gerçekten yapabileceğiniz yardımlar için söz verin. Çocuğunuz için ne kadar ilave zamana ihtiyacınız olduğunu ve istekle ne kadar süreyle çalışabileceğinizi düşünün. Kısa bir süre serbest zamanınız olabilir ama, bu süreyi çocuğunuzla geçirmeniz size zor gelebilir. Öğretmenle evde çocuk için organize eteğiniz rutin faaliyetleri konuşun çocuğunuz okulda da ayrı faaliyetleri sizin yokluğunuzda yalnız başına sürdürebilsin.
• Çocuğunuzun büyümesi ve gelişmesinde çok büyük bir etkiniz olduğunuzu bilmelisiniz. Ne yapmalısınız ki onda bir gelişme olsun? Mümkün olduğunca çocuğunuzun öğrenim çalışmasına katılmaya gayret etmelisiniz.
• Uzun vadeli tehditlere de bulunmayın. Cezalandırma, istenmeyen davranışın hemen ardından yapılmalıdır. Altı hafta boyunca T.V. izlemekten engellenmek çocuğunuza sadece hayal kırıklığı ve engellenme hissi verecektir.
• Çocuğa karşı anne, baba, öğretmeni, özel eğitim öğretmeni aynı dili kullanmalıdır.
• Başarması için baskı yapmayın, destek olun.
• Çocuğunuzun bağımsız hareket etme çabalarını engellemeyin, destek olun.
• Başka çocuklarla kıyaslamayın.
• Öğretmenle çalışırken, öncelikle evde ve okulda yapılan çalışmaları karşılaştırarak, çocuğunuzun yaptığı hatalarda belli bir benzerlik olup olmadığına bakmalısınız. Örneğin, evde siz onunla tek olarak çalıştığınızda mı, okulda tek başına çalışırken mi yoksa bir grup çalışmasında mı daha iyi sonuç alıyor? Hangi ortamda daha iyi yaptığını bilmek, onun öğrenme biçimini daha iyi anlamanızı sağlayacaktır.
• Bir özel eğitim uzmanından evde uygulayacağınız teknikler hakkında bilgi alabilirsiniz.
• Ev ödevlerini ve okul projelerini yazması için bilgisayar kullanmasına imkan sağlayabilirsiniz. Bir düzeltme programı kullanırsanız bilgisayar doğru yazma konusunda ve oyunlar aracılığıyla diğer okul konularında çocuğunuza yararlı olabilir.
• Eğer çocuğunuz harfleri ters yazıyorsa, okul eşyalarının yanı sıra, taşıyabileceği büyük bir kart üzerine alfabedeki harfleri yazın. Bir harfi nasıl yazacağından emin olmadığı zamanlar bu kartı kullanabilir. Eğer sayılar konusunda da aynı güçlüğü çekiyorsa, rakamları da böyle bir karta yazabilirsiniz.(Harfleri ters yazmak 7 yaşına kadar normaldir)
• Doğru yazmakta zorlanıyorsa, hecelenecek kelimelerin listesini beş sözcüklük gruplara bölün ve her gün bir grubu çalışan. Örneğin, önce kelimeleri ezberletin, bunları aklıdan yazsın, sonra siz hatalarını düzelttikten sonra yeniden yazsın. Heceleyerek yazmakta çok zorlanıyorsa, o zaman heceleme yerine kelimeyi ezberlemesi sağlanmalıdır.
• Matematik problemlerinde zorlanıyorsa, her gün on beş dakika ( 1-3. sınıflar için; 4-6. sınıflar için 30 dakika) yukarıdaki adımları kullanarak matematik çalışın. Yenilere geçmeden önce eski konuları gözden geçirin. Bu çalışmaları çocuğunuz aşırı zorlanıp duygusal bir kırıklık yaşanmadan önce bitirmeye dikkat edin.
• Okumayı öğrenmekte güçlük çekiyorsa, 5-6. sınıfa kadar her gün evde ona bir şeyler okuyun. 4 ve yukarı sınıflar için, fen ve sosyal bilgiler gibi konularda ödevlerini ona yüksek sesle okursanız ve ardından da ondan kendi kendine okumasını isterseniz, çocuğunuz okuma problemlerine rağmen sınıfındaki arkadaşlarından geri kalmamayı başarabilir.
• Çocuğunuz için yapabileceğiniz bir başka şey de, onu. Spor, müzik yada sanat gibi
• Kolay başarı gösterebileceği eğlenceli alanlara yönlendirmektir.Yalnız bunları yüksek notlarla ya da bitmiş ödevler için ödül olarak kullanmayın;Öğrenme güçlüğü olan bir çocuk,derslerin dışındaki alanlarda da kendisini iyi hissetmek ihtiyacındadır.
• Hangi yardım programını kullanırsanız kullanın,başarı kadar harcadığı çaba için de çocuğunuzu ödüllendirin,yüreklendirin.Zor bir problemle uğraşırken sebatkar olmayı öğrenmesi de çok önemlidir.Çaba göstererek başarıya ulaşma örnekleri yaşamazsa, bir çeşit öğrenilmiş çaresizlik içinde kalıp ne yaparsa yapsın öğrenemeyeceğini düşünmeye başlayabilir.
• Öğrenme yetersizliği olan çocukların diğer çocuklardan az olmamak üzere daha çok uyarıcıya ihtiyaçları vardır.bunun için en iyi yol,iş yaparken yaptığınız iş hakkında çocuğa açıklamalarda bulunmanız, onun söylediğini dinlemeniz,konuşması için çocuğu konuşmaya teşvik etmeniz gerekmektedir.
Çocuktan yapmasını istediğiniz iş üzerinde ısrarlı olun.Eğer çocukta her sabah pijamalarını katlaması yapabileceği bir iş ise bir gün bunu her sabah yapmasını isteyiniz.
• Çabaları hiç ödüllendirilmezse ve hiç başarıya ulaşmazsa da kolayca motivasyonunu kaybedebilir. Oysa öğrenme güçlüğü olan bir çocuğun motive olması çok önemlidir çünkü böyle bir rahatsızlığı olmayan çocuklardan çok daha fazla çaba harcaması gerekir.


‘ Einstein, Tom Cruise, Robert Rauschenberg, Leonardo Da Vinci, Auguste Rodin, Cher William, Butler yeots, Herry Belofozte gibi de dislektik ünlüler arasında olduğunu biliyormuydunuz ..’
 

[TB] Benzer konular

M

Mercan

Guest
Ynt: ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN ANNE BABALARI OLARAK NELER YAPABİLİRSİNİZ

KAYNAKÇA
1. Öğrenme Yetersizliği , Belkıs Halim vassaf .İstanbul 1993
2. çocuğunuzun Okulla İlgili Sorunlarını Çözebilirsiniz, Amerikan Okul Psikologları Birliği, Editörler; Mchael martin, Cynthia, Greenwood.İstanbul 2000
3. Psikiyatri temel Kitabı, Editörler; Prof. Dr. Cengiz Güleç, Prof. Dr. Ertuğrul köroğlu.1998
4. Çocuk ve Adolesanda Ruhsal Bozukluklar, Öget Öktem
5. Ümran Korkmazlar, Özel Öğrenme Bozukluğu
6. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite bozukluğu ve Özgül Öğrenme Güçlüğü, Ankara Üniversitesi tıp Fakültesi Çocuk Ruh sağlığı ve Hastalıkları anabilim dalı, Ankara 2001
 
Üst