Haziran 20, 2019, 11:28:18 ÍS
Haberler:

B├Âylece g├╝nahlar├Żn├Ż itiraf ederler. Art├Żk (Allah'├Żn rahmetinden) uzak olsun, o alevli cehennemin mahk├╗mlar├Ż! (Mulk -11)

irandaki En Se├žkin 10 Kuran Terc├╝mesi

Ba■latan Fussilet, EylŘl 11, 2017, 01:03:55 ÍÍ

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

Fussilet

On Kur'an Terc├╝mesi
 

Bu kitab├Żn daha ├Ânceki b├Âl├╝mlerinde de zik┬şretmi├ż oldu├░umuz gibi Fars dili, di├░er b├╝t├╝n dil┬şlerden daha ├žok ve daha ├Ânce Kur'an terc├╝mesi yapma ├żerefine nail olmu├żtur. Fars├ža Kur'an ter┬şc├╝mesinin (Fatiha ve muhtemelen di├░er birka├ž su┬şrenin terc├╝mesi) ge├žmi├żi ta Resulullah (s.a.v) d├Ânemine ve Selman-├Ż Farisi'nin ├žal├Ż├żmalar├Żna kadar gitmektedir. Yine daha ├Ânce Fars├ža olarak yaz├Żlm├Ż├ż 500'den fazla Kur'an terc├╝mesinin var oldu├░unu da ifade etmi├żtik. [485]

 

1- Kur'an-├Ż Kuds Terc├╝mesi
 

Fars├ža olarak yaz├Żlm├Ż├ż olan ve elimizde mevcut bulunan en eski Kur'an terc├╝mesi Kur'an-├Ż Kuds is┬şmindeki terc├╝medir. Bug├╝n Kuds-i Razavi k├╝┬şt├╝phanesinde muhfaza edilmektedir. Kur'an-├Ż Kuds'un, g├Âr├╝├ż ehli ki├żilerce ve onun kendi verilerine g├Âre, hicri 250 ile 350 y├Żllar├Ż aras├Żndaki zaman ara┬şl├Ż├░├Żnda terc├╝me edildi├░i s├Âylenmektedir. Dili ├žok es┬şkidir, ve ├żayet gerekli a├ž├Żklamalar ve bilgiler ya┬şp├Żlmam├Ż├ż olsayd├Ż anla├ż├Żlmas├Ż ├žok zor bir terc├╝me olurdu. Bu eser iki cilt halinde 1364 y├Żl├Żnda bas├Żld├Ż. [486]

 

2- Tefsir-i Taberi Terc├╝mesi
 

Samaniler padi├żah├Ż Mansur bin Nuh'un saltanat├Ż zaman├Żnda Kur'an'├Żn terc├╝me edilmesinin caizli├░i ya da gayri caizli├░i konusu ortaya ├ž├Żkt├Ż. Bunun ├╝zerine Maveraunnehir'deki Hanefi alimleri, Kur'an'├Żn Fars├žaya terc├╝me edilebilece├░ine cevaz verdiler. Bundan sonra da ayn├Ż alimler taraf├Żndan k. 345 y├Żl├Żnda Tefsir-i Taberi Fars├žaya terc├╝me edildi. Bu eser, g├╝n├╝m├╝zde merhum Habib Ya├░mai'nin ├╝st├╝n ├žabalar├Żyla 7 cilt halinde 4 cilt olarak Tahran ├ťniversitesi taraf├Żndan (├ż. 1339-1344) yay├Żnlanm├Ż├żt├Żr. Daha sonra Tus Ya┬şy├Żnevi taraf├Żndan da yeniden bas├Żlm├Ż├żt├Żr. Bu terc├╝me eseri de Fars├žada ├Ânemli bir yere sahiptir. [487]

 

3- Surabadi'nin Terc├╝me Ve Tefsiri
 

Bu eserden ve onun a├ž├Żklam├Ż├ż oldu├░u k├Żs┬şsalardan yola ├ž├Żkarak Dr. Yahya Mehdevi ve Mehdi Beyani, Terc├╝me Ve Kur'an K├Żssalar├Ż ad├Ż alt├Żnda iki ciltlik bir eser kaleme alm├Ż├żlar ve Tahran ├ťniversitesi taraf├Żndan H├ż. 1338 y├Żl├Żnda bas├Żlm├Ż├żt├Żr. Daha sonra Harezmi Yay├Żnevi bu eseri yeniden basm├Ż├ż ve ya┬şy├Żnlam├Ż├żt├Żr. S├Âz konusu olan bu eser, Surabadi olarak tan├Żnan Ebu Bekir Atik Ni├żaburi'nin eseridir. Kur'an'├Żn en eski ve en ├żirin ve ak├Żc├Ż terc├╝melerinden birisidir. Bu eserin t├╝m├╝n├╝ de├░erli alim, merhum Ali Ekber Saidi-yi Sircani d├Ârt bin sayfa olarak tashih etmi├ż ve yay├Żna haz├Żrlam├Ż├żt├Ż. Fakat ├Âmr├╝ vefa etmedi. Bu sat├Żrlar├Żn yazar├Ż da kendisiyle birlikte onun tashih etti├░i bu eserin yar├Żs├Żna kadarki bir k├Żsm├Żn├Ż g├Âzden ge├žirmi├żti. ├×u anda bu de├░erli eserin tashih ve d├╝┬şzenlenmesi bitmek ├╝zere olup yay├Żnlanma a├ża┬şmas├Żndad├Żr. [488]

 

4- Meybudi Tefsirinin ilk Terc├╝mesi
 

Meybudi'nin tefsiri[489] konusunda bu b├Âl├╝mde bilgi vermi├żtik. Bu de┬ş├░erli tefsirin ilk terc├╝mesi olarak yaz├Żlan terc├╝me, Kur'an-├Ż Kerim'in eski fars├ža terc├╝meleri i├žinde en a├ž├Żk, en tatl├Ż ve en do├░ru terc├╝melerdendir. [490]

 

5- ├×ah Veliyullah'in Terc├╝mesi
 

Bu terc├╝me, Kur'an-├Ż Kerim'in son d├Ânem fars├ža terc├╝melerinden en a├ž├Żk ve en dakik terc├╝melerindendir. M├╝tercimi, ├×ah Veliyullah Muhaddis-i Dihlevi'dir.[491] Bu terc├╝me defalarca Pakistan'da ve Hindistan'da bazen Tefsir-i H├╝seyni ile birlikte, bazen de m├╝stakil olarak Kur'an'├Żn asl├Ż ile birlikte bas├Żlm├Ż├żt├Żr. [492]

 

6- Kum├żei'nin Terc├╝mesi
 

Yine birka├ž as├Żr s├Ż├žray├Żp i├žinde bulundu├░umuz asra u├žmak zorunday├Żz. ├Ł├žinde bulundu├░umuz asr├Żn Kur'an-├Ż Kerim terc├╝mesini ba├żlatanlar ve yapanlar birka├ž ki├żidir. Bunlardan birisi Basir├╝'1-M├╝lk (Muhammed Tahir ├×eybani-yi  Ka├żani)'t├╝r. Nasiruddin ├×ah d├Âneminin en iyi alimlerindendir ve yapm├Ż├ż ol┬şdu├░u terc├╝me bas├Żlm├Ż├żt├Żr. Bir di├░eri, Abdul-H├╝seyn Ayeti'dir. Mahlas├Ż Avare idi. Gen├žli├░inde Bahailik mesle├░i i├žinde bulmu├żtu kendisini. Daha sonra onlar├Żn yanl├Ż├żl├Ż├░├Żn├Ż ve hilekarl├Żklar├Żn├Ż g├Âr├╝nce tevbe etti ve ├Łslam'a ve Te├żeyyu'a geri d├Ân├╝├ż yapt├Ż ve bu mes┬şle├░in reddi konusunda ├Ânemli bir eser olan Ke├żf├╝'l-Hiyel'i yazd├Ż. Onun yapt├Ż├░├Ż Kur'an terc├╝mesinin ismi N├╝ba'd├Żr. 3 cilt halinde Yezd'de bas├Żlm├Ż├ż olup g├╝┬şn├╝m├╝z terc├╝melerinden say├Żl├Żr. Fakat Kur'an-├Ż Kerim'in bug├╝nk├╝ terc├╝melerin en ba├ż├Żnda hi├ž ├ż├╝p┬şhesiz merhum Mehdi Muhyeddin ├Łlah├«-yi Kum├żei'nin terc├╝mesidir. ├Łlah├«-yi Kum├żei, hem bir├žok ├Łslami ilim┬şde g├Âr├╝├ż sahibi olan hem Fars├ža yaz├Żm├Żnda maharet sahibi olan ve hem de ├żair ruhlu bir yap├Żya sahip olan i├žinde bulundu├░umuz asr├Żn son d├Ânem filozof ve hekimlerindendir. Kendilerinin yapm├Ż├ż olduklar├Ż ter┬şc├╝me H├ż. 1320 y├Żl├Ż civar├Żnda tamamlanm├Ż├ż ve son y├Żl┬şlarda ├žok de├░erli alim ve fazilet ehli o├░lu Dr. H├╝seyin ├Łlah├«-yi Kum├żei'nin tashihine de mazhar olmu├żtur. Fakat ├╝z├╝lerek belirtelim ki bu terc├╝me, ├žok ├żirin ve ak├Żc├Ż bir dile sahip olmas├Żna ra├░men kimi ilmi yan┬şl├Ż├żl├Żklar da ta├ż├Żmaktad├Żr. Elbette bu yanl├Ż├żl├Żklar├Ż ele al┬şman├Żn yeri buras├Ż de├░ildir. Biz bu konuyu daha geni├ż bir ├żekilde ve yakla├ż├Żk seksen sayfa olarak bir di├░er eserimiz olan Kur'anpujuhi (Kur'an Ara├żt├Żrmalar├Ż) adl├Ż eserimizde zikrettik. Sevindiricidir ki, bu ilmi ve dilsel ele├żtiriler g├Âz ├Ân├╝ne al├Żnarak s├Âz konusu ter┬şc├╝menin yeni bask├Żlar├Żnda bu hatalar d├╝zeltme yo┬şluna gidilmi├żtir. [493]

 

7- Ayeti'nin Terc├╝mesi
 

Kur'an-├Ż Kerim'in g├╝n├╝nm├╝z ak├Żc├Ż, a├ž├Żk ve sa├░┬şlam terc├╝melerinden biri de Abdul-Muhammed Ayeti'nin terc├╝mesidir. Ayeti, son d├Ânem m├╝ellif ve m├╝tercimlerinden biridir. ├Łbn-i Haldun'un Tarih├╝'l-├Łber isimli eserinin 6 ciltlik terc├╝mesi ona aittir. Ay┬şr├Żca Nehc├╝'l-Bela├░a'n├Żn terc├╝mesini de yapm├Ż├żt├Żr. [494]

 

8- M├╝ctebevi'nin Terc├╝mesi
 

G├╝n├╝m├╝z├╝n ak├Żc├Ż ve sa├░lam terc├╝melerinden bi┬şrisi de Tahran ├ťniversitesinde felsefe, hocas├Ż olan ve bir├žok telif ve terc├╝me esere imzas├Żn├Ż atm├Ż├ż olan Dr. Seyyid Celaleddin M├╝ctebevi'nin terc├╝mesidir. Bu terc├╝me, sa├░lam ve metin bir nesirle yaz├Żlm├Ż├ż ele├żtiri konusu olacak ├žok az bir konumdad├Żr. Varolan kimi hatalar├Ż da de├░erli hoca kendisi bunu zikrederek ge┬şlecek bask├Żlarda d├╝zeltilece├░i haberini vermi├żtir.  [495]

 

9- Fuladvend'in Terc├╝mesi
 

Bu terc├╝me, Kur'an-├Ż Kerim'in i├žinde bu┬şlundu├░umuz d├Ânemdeki en g├╝zel, en ├Ânemli ve ba┬ş├żar├Żl├Ż fars├ža terc├╝melerinden biridir. M├╝tercimi, Tah┬şran ├ťniversitesinin emekli hocalar├Żndan olup, s├Âzbilimci ve Kur'anbilimci bir ├żahsiyet olan de├░erli ├╝stad Muhammed Mehdi Fuladvend'dir. D├╝┬şzenlenmesinde, bask├Żs├Żnda ve g├Âzden ge├žirilmesinde ├žok b├╝y├╝k bir itina g├Âsterilmi├żtir. Bu sat├Żrlar├Żn yazar├Ż da bu son g├Âzden ge├žirme i├żinde yer alma ├żerefine nail olmu├ż ki├żilerden biridir. [496]

 

10- Hurrem├żahi'nin Terc├╝mesi
 

Son yirmi-otuz y├Żld├Żr b├╝y├╝k bir a├żk, ├żevk ve vecd ile Kur'an ara├żt├Żrmalar├Ż vadisinde dola├żan ve Kur'an ├žal├Ż├żmalar├Ż ile ilgili be├ż-alt├Ż eser kaleme alan ve ya┬şy├Żnlama ba├żar├Żs├Żn├Ż elde eden bu sat├Żrlar├Żn yazar├Ż da d├Ârt y├Żll├Żk bir ├žal├Ż├żmayla[497] Kur'an-├Ż Kerim'i fars├žaya terc├╝me etmi├ż ve her sayfan├Żn alt├Żnda da tefsire y├Ânelik baz├Ż a├ž├Żklamalar yapm├Ż├żt├Żr. Ayn├Ż zamanda ilk kez olarak tam Kur'an├«-Fars├ža kavramlar (yala├ż├Żk 12 bin Kur'an├« kavram├Ż kapsayan) s├Âzl├╝├░├╝ d├╝zenlemi├ż ve terc├╝menin so┬şnunda on-oniki ek de zikretmi├żtir. Bu terc├╝me bask├Ż a├żamas├Żndad├Żr. ├Łn├żaallah ├žok yak├Żn bir zamanda[498] ya┬şy├Żnlanacakt├Żr. Bu eser 912 sayfad├Żr. Ayn├Ż zamanda bu terc├╝menin Newyork ve Avrupa'n├Żn di├░er ├Ânemli merkezlerinde de bu ├╝lkelerde ikamet eden ├Łran┬şl├Żlar├Żn hizmetine sunulmak ├╝zere bas├Żlma karar├Żna var├Żlm├Ż├żt├Żr. Ayr├Żca bilgisayarda (internet arac├Żl├Ż├░├Żyla) da kendisine yer ayr├Żlacakt├Żr. Bu t├╝r faaliyetlerde yar┬şd├Żm├Ż ge├žen t├╝m kurulu├żlara te├żekk├╝rlerimi bildirir, Y├╝ce Allah'dan ba├żar├Żlar├Żn├Żn devam├Żn├Ż dilerim. [499]


Not: Bu liste okurlar├Żn katk├Żlar├Ż ile de├░i├żtirilebilir


[485] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 310.

[486] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 310.

[487] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 310-311.

[488] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 311.

[489] Ke├żfu'l-Esrar ve Uddetu'l-Ebrar.

[490] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 311.

[491] Miladi, 1703-1762.

[492] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 312.

[493] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 312-313.

[494] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 313.

[495] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 313.

[496] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 313-314.

[497] H├ż.  1370-1374/M.  1992-1996.

[498] 1374 y├Żl├Żn├Żn Behmen ay├Żnda/miladi 1996 ├żubat.

[499] Bahauddin Hurrem├żah├«, Kur'an Bilimi, ├Łhtar Yay├Żnc├Żl├Żk: 314.

i├žimdeki t├╝m putlar├Ż k├Żrd├Żm ve sana y├Âneldim Rabbim...
Bu geli├żimi kabul et, beni benden al, beni sana ba├░├Ż├żla...
-Fussilet-
_____________________________________________
Bug├╝n gam tekkegah├Żnda feda bir can├Żm├Żz vard├Żr
G├Ân├╝l abdal-├Ż a├żk olmu├ż gelin kurban├Żm├Żz vard├Żr
├çimende b├╝lb├╝l├╝ g├Ârd├╝m yaman efgan ile s├Âyler
Dili kahhar ile her dem g├╝l-i handan├Żm├Żz vard├Żr


Urfal├Ż Abdi


Oru├ž nedir?, Orucu Bozan Haller ,  Ramazan Orucu...