Haziran 26, 2019, 08:12:35 ÍS
Haberler:

O ki, hanginizin daha g├╝zel davranaca├░├Żn├Ż s├Żnamak i├žin ├Âl├╝m├╝ ve hayat├Ż yaratm├Ż├żt├Żr. O, mutlak galiptir, ├žok ba├░├Ż├żlay├Żc├Żd├Żr. (Mulk -2)

Hz. Muhammed'in Peygamberli├░ine Ger├žek├ži Bir Bak├Ż├ż

Ba■latan Fussilet, EylŘl 01, 2017, 12:20:53 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

Fussilet

Hz. Muhammed 'in Peygamberli├░ine Ger├žek├ži Bir Bak├Ż├ż 
Birisi g├Âzlerini kapasa ve 1400 y├Żl ├Ânceki d├╝nyada bulundu├░unu hayal etse; her├żeyin bug├╝nk├╝ d├╝nyadan ├žok farkl├Ż oldu├░unu, ├žev┬şremizdeki ├żeylerle en ufak bir benzerlik bile bulunmad├Ż├░├Żm, fikir ah├ż-veri├ż imk├ón├Żn├Żn azl├Ż┬ş├░├Żn├Ż, haberle├żme vas├Żtalar├Żn├Żn s├Żn├Żrl├Żl├Ż├░├Żn├Ż ve iptidaili├░ini, insan bilgisinin ne kadar az ve yavan oldu├░unu, bak├Ż├ż a├ž├Żlar├Żn├Żn darl├Ż├░├Żm, in┬şsanlar├Żn bir y├Ż├░├Żn hurafe, vah├żet ve safsata ile ├ževrili oldu├░unu g├Ârecekti.
Zulmet h├╝k├╝m s├╝r├╝yordu. Yaln├Żzca insan├Żn bilgi ufkunu zorlukla ayd├Żnlatabilen zay├Żf bil┬şgi par├Żlt├Żlar├Ż vard├Ż. Ne telsiz, ne telefon, ne te┬şlevizyon, ne de sinema vard├Ż. Trenler, motor┬şlu ta├ż├Żtlar ve u├žaklar hayal d├Ż├ż├Żyd├Ż; matbaa ve yay├Żn vas├Żtalar├Ż bilinmiyordu. Nesilden nesile ge├žen k├Żt edebi malzeme, sadece el yazmas├Ż kitaplardan sa├░lan├Żyordu. E├░itim bir l├╝kst├╝ ve ancak ├žok ├żansl├Ż ki├żiler i├žindi. E├░itim ku┬şrumlar├Ż ├žok azd├Ż.
├Łnsan├Żn bilgi birikimi k├Żs├Żr, bak├Ż├ż a├ž├Żs├Ż dard├Ż; insan ve e├żya hakk├Żndaki fkirleri ├ževresinde┬şkilerin s├Żn├Żrl├Żl├Ż├░├Żna ba├░l├Żyd├Ż. O d├Ânemin en bilgili ki├żisi bile, baz├Ż bak├Żmdan bu g├╝n├╝n s├Żradan insan├Żn├Żn sahip oldu├░u bilgiden daha yetersizdi- O d├Ânemin en k├╝lt├╝rl├╝ ki├żisi, bu┬şg├╝n sokaktaki insandan daha az i├żlenmi├ż bir durumdayd├Ż.
Ger├žekten insanl├Żk cehalet ve bo├ż inan├žlar├Żn i├žinde y├╝z├╝yordu. Mevcut her bilgi ├Ż├ż├Ż├░├Ż, her tarafta h├╝k├╝m s├╝rmekte olan karanl├Ż├░a kar├ż├Ż, kaybedece├░i bir m├╝cadele veriyordu. Bug├╝n s├Żradan bilgi olarak kabul edilen meseleler, o g├╝nlerde y├Żllarca s├╝ren d├╝├ż├╝nce birikimi ve sab├Żrl├Ż ara├żt├Żrma sonras├Żnda bile g├╝├žl├╝kle el┬şde edilebiliyordu. ├×imdi herkesin kolayl├Żkla edinebildi├░i basit bilgileri elde etmek i├žin in┬şsanlar tehlikeli yolculuklara katlan├Żr ve bu yolda ├Âm├╝rlerini t├╝ketirlerdi. Bug├╝n "efsane" ve "b├ót├Żl ├Łnan├ž" diye s├Żn├Żfland├Żrd├Ż├░├Żm├Żz ├żey┬şler, o d├Ânemin tart├Ż├ż├Żlmaz do├░rular├Żyd├Ż. ├×im┬şdi i├░ren├ž ve vah├żet olarak niteledi├░imiz dav┬şran├Ż├żlar o d├Ânemin g├╝nl├╝k d├╝zeniydi. Bug├╝n ahl├ók anlay├Ż├ż├Żm├Żza ├žirkin g├Âr├╝nen metodlar ahl├ók├Żn ├Âz├╝n├╝ olu├żturuyordu ve o g├╝nlerde bir kimse de├░i├żik bir hayat tarz├Żn├Żn olabilece┬ş├░ini g├╝├žl├╝kle haya! edebilmekteydi. Ku├żku o dereceye ula├żm├Ż├ż ve o kadar yay├Żlm├Ż├żt├Ż ki, in┬şsanlar tabiatiist├╝, fevkal├ódelik ta├ż├Żmayan, es┬şrarengiz ve hatta savunulmaz bir k├Żl├Żf i├žinde ortaya ├ž├Żkmayan ├żeylerin ulviyetini kabul et┬şmeyi reddediyordu. ├ľyle bir a├ża├░├Żl├Żk komp┬şleksi geli├żtirmi├żlerdi ki; ├Łnsan├Żn ├Łl├óh├« ruha sa┬şhip oldu├░unu ve ├Łnsandan bir veli bulunabile┬şce├░ini asla d├╝├ż├╝nemiyorlard├Ż.Zifir├« Karanl├Żklar ├Ł├žindeki Arabistan
Bu cehalet devrinde, karanl├Ż├░├Żn yo├░un oldu├░u bir diyar vard├Ż. Kom├żu ├╝lkelerden ├Łran, Bi┬şzans ve M├Żs├Żr, bir medeniyet par├Żlt├Żs├Żna ve za┬şy├Żf bir bilgi ├Ż├ż├Ż├░├Żna sahipti. Ama Arabistan bunlar├Żn k├╝lt├╝rel etkilerinden hi├žbir pay ala┬şmad├Ż. B├╝y├╝k okyanus ve ├ž├Âllerle ├ževrildi├░in┬şden ayr├Ż ve tecrid edilmi├ż olarak kald├Ż.
Kendilerine aylara n├Żalolan b├╝y├╝k mesafeleri a├żan Arap tacirler bu ├╝lkelere mal getirip g├Â┬şt├╝r├╝yorlard├Ż; ama yolculuklar├Ż s├Żras├Żnda g├╝├žl├╝kle k├Żr├Żk d├Âk├╝k bir bilgi edinebildiler. Ken┬şdi ├╝lkelerinde bir tane bile e├░itim kurumu ve┬şya k├╝t├╝phane yoktu. Hi├ž kimse bilginin olu├ż┬şturulmas├Ż ve geli├żtirilmesiyle ilgilenir g├Âr├╝n┬şm├╝yordu. Okur-yazar pek az insan vard├Ż ve onlar da o devrin ilim ve sanat├Żyla ilgili ola┬şcak derecede tahsil g├Ârmemi├żlerdi. ├Łnsan d├╝┬ş├ż├╝ncesinin en g├╝zel fikirlerini harika bir ├że┬şkilde ifade edebilme yetene├░ine sahip, olduk┬ş├ža geli├żmi├ż bir dilleri vard├Ż.
Ayn├Ż zamanda y├╝ksek bir edebiyat zevkine sahiplerdi. Ama edeb├« miraslar├Żn├Żn incelen┬şmesi bilgilerinin ne kadar s├Żn├Żrl├Ż, k├╝lt├╝r ve medeniyet seviyelerinin ne kadar d├╝├ż├╝k, zi┬şhinlerinin ne kadar hurafelerle dolu, ahl├ók├« durum ve g├Âr├╝├żlerinin ne kadar kaba ve a├ża├░├Ż oldu├░unu ortaya koymaktad├Żr.
Arabistan, h├╝k├╝meti olmayan bir ├╝lkeydi. Her kabile ├╝st├╝nl├╝k iddias├Żnda bulunur ve kendini ba├░├Żms├Żz bir birim sayard├Ż. Kanun yerine vah├żet h├╝k├╝m s├╝rmekteydi. Masum ve zay├Żf kimselerin sald├Żr├Żya m├ó├Ż├Ż├Żz kalmas├Ż ve ├Âld├╝r├╝lmesi g├╝nl├╝k d├╝zen ha├╝ne gelmi├żti. Hayat, mal ve namus s├╝rekli tehlikedeydi. Kabileler daima birbirleriyle sava├ż halindey┬şdi. En ├Ânemsiz bir olay, sava├ża sebep olma┬şya, bazen y├Żllarca s├╝ren ve t├╝m ├╝lkeye yay├Ż┬şlan yang├Żn├Ż alevlendirmeye yetiyordu. Ger┬ş├žekten bir bedevi di├░er kabileden birini ├Âl┬şd├╝rme ve soyma hakk├Żna sahip oldu├░unu d├╝┬ş├ż├╝n├╝yor, onu ni├žin ba├░├Ż├żlamas├Ż gerekti├░ini anlayam├Żyordu (Joseph Hell, The Arab Civi-lisation, s. 10).
Sahip olduklar├Ż ahl├ók, k├╝lt├╝r ve medeniyet iptidai ve kabayd├Ż. Temizi kirliden, me├żr├╗yu gayrime├żr├╗dan ve medeniyeti vah├żetten zor ay├Żrabiliyorlard├Ż. Hayatlar├Ż vah├żi, metodlan gaddarcayd├Ż. Zina, kumar ve ├Ł├žki ├ólemleri ya┬şparlard├Ż. Ya├░mac├Żl├Żk ve talan d├╝sturlar├Ż, cina┬şyet ve soygunculuk ise ├ódetleriydi. Hi├žbir utan├ž duymadan birbirlerinin ├Ân├╝nde ├ž├Żr├Żl├ž├Żp┬şlak dururlard├Ż. Kad├Żnlar bile Kabe'nin tavaf t├Âreninde soyunurlard├Ż. Cahilane bir prestij fikriyle, damatlar├Ż olmas├Żn diye k├Żzlar├Żn├Ż diri diri g├Âmerlerdi. Babalar├Żn├Żn ├Âl├╝m├╝nden sonra ├╝vey anneleriyle evlenirlerdi. G├╝nl├╝k ye┬şme, giyinme ve y├Żkanma ├ódetlerinin ilkelerin┬şden bile habersizlerdi.
Din├« inan├žlar├Żna gelince; d├╝nyan├Żn di├░er k├Ż┬şs├Żmlar├Żn├Ż mahveden k├Ât├╝l├╝klerin ayn├Żs├Żna on┬şlar da m├╝ptel├ó olmu├żlard├Ż.

Ta├żlara, a├░a├žlara, heykellere, y├Żld├Żzlara ve ruhlara; k├Żsaca Allah'tan ba├żka akla gelen her ├żeye taparlard├Ż. Eski peygamberlerin ├Â├░retile┬şri hakk├Żnda hi├žbir fikre sahip de├░illerdi. ├Łbra┬şhim (a.s.) ve ├Łsmail (a.s.)'├Żn kendi atalar├Ż ol┬şdu├░una dair bir fikirleri vard├Ż, ama, onlar├Żn din├« ├ľ├░retileri ve ├Łbadet ettikleri Allah hak┬şk├Żnda hemen hemen hi├žbir ├żey bilmiyorlard├Ż. ├éd ve Sem├╗d'un k├Żssalar├Ż geleneklerinde bu┬şlunmaktayd├Ż ama, bu k├Żssalarda Hz. H├╗d ve Hz. Salih peygamberlerin ├Â├░retilerinin hi├žbir izi yoktu. Yahudiler ve Hristiyanlar ├Łsrailo-├░ullar├Żn├Żn peygamberlerine ili├żkin efsanev├« halk hik├óyelerini onlara aktarm├Ż├żlard├Ż. Bu as├«l ├żahsiyetlerin k├Żrp├Żlm├Ż├ż tasvirlerini sundular. Onlar├Żn ├Â├░retileri kendi hayallerinin uydur-malar├Żyla bozulmu├ż ve hayatlar├Ż karart├Żlm├Ż├żt├Ż. Bug├╝n bile M├╝sl├╝man m├╝fessirlerin Kur'├ón'dan bize aktard├Ż├░├Ż ├Łsrailo├░ullar├Żn├Żn gelene├░ine bir g├Âz gezdirmeyle, bu insanlar├Żn din├« d├╝├ż├╝nceleri hakk├Żnda bir fikir edinilebi┬şlir. Ger├žekten, peygamberlik kurumu ve ├Łsra-ilo├░ullar├Ż peygamberlerinin karakterleri hak┬şk├Żnda sunulan tasvir, hakikat taraftarlar├Żn├Żn savundu├░unun t├╝m├╝yle antiteziydi.En B├╝y├╝k ├Łnk├Żl├ób├ž├Ż
D├╝nya tarihinde bu h├órika insan├Żn y├╝ce ├żahsi┬şyeti, uluslar├Żn kahramanlar├Ż olarak ├╝n yapm├Ż├ż t├╝m ├ža├░lardaki b├╝y├╝k insanlar├Żn o kadar ├╝ze┬şrinde ki, O'nunla kar├ż├Żla├żt├Żr├Żld├Żklar├Żnda c├╝ce g├Âr├╝nmektedirler. Bunlar├Żn hi├žbiri insan├Żn hayat├Żn├Żn bir veya birka├ž y├Ân├╝ d├Ż├ż├Żnda derin etki yapabilecek yetene├░e sahip de├░ildir.
Baz├Żlar├Ż teori ve d├╝├ż├╝ncelerin temsilcisidir ama uygulamada yetersizdir. Di├░er baz├Żlar├Ż aksiyon adam├Żd├Żr ama bilgi yetersizli├░inin s├Ż┬şk├Żnt├Żs├Żn├Ż ├žekmektedir. Baz├Żlar├Ż yaln├Żzca dev┬şlet adam├Ż olarak, di├░erleri strateji ve manevra ├╝stad├Ż olarak ├╝n yapm├Ż├żt├Żr. Baz├Żlar├Ż di├░er y├Ânlerini g├Âzden ka├ž├Żracak bir ├żekilde sosyal hayat├Żn bir y├Ân├╝ ├╝zerinde durmu├żtur. Baz├Żlar├Ż mesailerini ahl├ók├« ve manev├« ger├žekliklere adam├Ż├ż, ama, iktisat ve siyaseti g├Âz ard├Ż et┬şmi├żtir. Di├░er baz├Żlar├Ż iktisat ve siyasetle u├░┬şra├żm├Ż├ż ama, hayat├Żn ahl├ók├« ve manev├« y├Ân├╝n├╝ ihmal etmi├żtir.
K├Żsacas├Ż, hayat├Żn m├╝nferit k├Żs├Żmlar├Żnda maharet ve ustal├Ż├░├Ż olan kahramanlara rast┬şlanmaktad├Żr. Onunki ├Łse b├╝t├╝n ├╝st├╝nl├╝klerin bir ki├żide topland├Ż├░├Ż tek ├Ârnektir. O, mant├Żk ├╝zerinde hareket eden bir peygamber ve ayn├Ż zamanda kendi ├Â├░retisinin canl├Ż bir ├Ârne├░idir. B├╝y├╝k bir devlet adam├Ż olmas├Żn├Żn yan├Żnda asker├« bir dehad├Żr da. Hem bir kanun yap├Żc├Żs├Ż, hem bir ahl├ók ├Â├░reticisidir. Manev├« bir ayd├Żn┬şlat├Żc├Ż oldu├░u gibi ayn├Ż zamanda din├« bir reh┬şberdir. G├Âr├╝├ż├╝ hayat├Żn her y├Ân├╝n├╝ ku├żatmak┬ştad├Żr, temas etmedi├░i ve ├žeki-d├╝zen vermedi┬ş├░i hi├žbir ├żey yoktur. Emirleri, uluslararas├Ż ili├żkilerin d├╝zenlenmesinden tutun da yeme, i├žme ve v├╝cut temizli├░i gibi g├╝nl├╝k hayat icaplar├Żna kadar geni├ż bir sahay├Ż kapsamakta┬şd├Żr. Teorilerinin temelleri ├ťzerinde bir mede┬şniyet ve bir k├╝lt├╝r tesis etti. Hayat├Żn z├Żt y├Ân┬şleri aras├Żnda ├Âyle g├╝zel bir denge kurdu ki, bulunabilecek en k├╝├ž├╝k bir kusur, yetersizlik ve eksiklik yoktur. Hi├ž kimse b├Âyle m├╝kem┬şmel ve ├žok y├Ânl├╝ bir ├żahsiyet ├Ârne├░i g├Âstere┬şbilir mi?
D├╝nyan├Żn me├żhur ├żahsiyetlerinden ├žo├░unun ├ževrelerinin eseri oldu├░u s├Âylenmektedir. Fa┬şkat O'nun durumu ba├żl├Ż ba├ż├Żna bir istisna te├ż┬şkil etmektedir. ├×ahsiyetinin olu├żmas├Żnda ├ževresinin hi├žbir tesiri bulunmamaktad├Żr. Tarih├« a├ž├Żdan ortaya ├ž├Żk├Ż├ż├Żn├Żn, o zamanki Arabis┬ştan'├Żn sosyal yap├Żs├Żn├Żn tabi├« bir icab├Ż oldu├░u ispat edilememektedir. En fazla s├Âylenebile┬şcek ├żey, Arabistan'daki ├żartlar├Żn sava├ż├ž├Ż kabi┬şleleri bir tek millet haline getirebilecek ve di-6er ├╝lkeleri kendi n├╝fuzlar├Ż alt├Żna alarak, iktisad├« dayan├Ż├żma ve refah├Żn temellerini ata┬şcak birinin ortaya ├ž├Żkmas├Ż i├žin feryat etti├░i┬şdir. K├Żsacas├Ż, o zamanki bir Arab├Żn ├Âzellikle┬şrini ta├ż├Żyan bir mill├« lider ├ž├Żksa, zul├╝m, bask├Ż, kan d├Âkmek, hilek├órl├Żk ve ├Łkiy├╝zl├╝l├╝k veya ba├żka bir k├Ât├╝ yoldan halk├Żn├Ż zenginle├żtirebi┬şlir ve gelecek ku├żaklara bir krall├Żk b├Żrakabi┬şlirdi. O zamanlar Arabistan i├žin herhangi ba├żka bir hasletin varl├Ż├░├Ż ispatlanamaz.
Hegel Felsefesi ve Marks'├Żn tarih├« materyaliz┬şminin ├Ż├ż├Ż├░├Ż alt├Żnda en fazla s├Âylenebilecek ├żey, bir ulus meydana getirebilecek ve bir im┬şparatorluk kurabilecek bir ├Ânderin ortaya ├ž├Ż┬şk├Ż├ż├Żn├Ż zaman ve ├ževrenin olu├żturdu├░udur. Fa┬şkat g├Ârevi en g├╝zel ahl├ók├« prensipleri ├Â├░ret┬şmek, insanl├Ż├░├Ż b├╝t├╝n pisliklerden temizlemek, cehalet ve zulmetle kapl├Ż g├╝nlerin ├Ânyarg├Ż ve b├ót├Żl inan├žlar├Żm yok etmek olan; ├Żrk, ulus ve ├╝lke d├╝├ż├╝ncelerinden uzak kalan, yaln├Żz ken┬şdi ├╝lkesi i├žin de├░il d├╝nyan├Żn iyili├░i i├žin ahl├ók├«, ruh├«, k├╝lt├╝rel ve siyas├« bir ├╝styap├Żn├Żn temelini atan; yaln├Żzca teorik de├░il, f├╝l├« i├ż ili├żkilerini, yurtta├żl├Żk haklar├Żn├Ż, siyaset ve uluslararas├Ż ili├żkileri ahl├ók zemini ├╝zerine kuran, bug├╝n bile akim ve basiretin ├żaheseri kabul edilecek b├«r ├żekilde d├╝nyev├« hayat ve ruh├« geli├żme aras├Żnda dengeli ve ├Żl├Żml├Ż bir sentez olu├żturan bir adam├Ż b├Âyle bir ├ževrenin nas├Żl olu├żturdu├░unu Hegel'ci ve Marks'├ž├Ż fel┬şsefe a├ž├Żklayamamaktad├Żr. D├╝r├╝st bir ki├żi b├Ây┬şle bir ├żahsiyete Arabistan'├Żn her ├żeyi kaplayan karanl├Ż├░├Żn├Żn bir eseridir, diyebilir mi?
O, sadece ├ževresinden m├╝stakil olmakla kal┬şmamaktad├Żr. Ba├żar├Żlar├Żna bir g├Âz gezdirdi├░i┬şmizde, O'nun her t├╝rl├╝ zaman ve mek├ón s├Ż┬şn├Żrlamalar├Żn├Ż a├żt├Ż├░├Ż karar├Żna var├Żr├Żz. G├Âr├╝├ż├╝ her zaman mevcut madd├« engelleri yarmakta, y├╝z y├Żllar├Ż ve bin y├Żllan a├żmakta, b├╝t├╝n insan faaliyetlerini ve insanl├Żk tarihini kendi i├žeri┬şsine almaktad├Żr.
O, tarihin unutulmaya mahk├╗m etti├░i ki├żiler┬şden biri de├░ildir ve yaln├Żzca devrinin iyi bir ├Ânderi oldu├░u i├žin ├Âv├╝lmemektedir. O, za┬şmanla birlikte y├╝r├╝yen, kendi ├ža├░├Żnda oldu├░u gibi her ├ža├░da ve d├Ânemde de daima modern kalan e├żsiz ve benzersiz insanl├Żk ├Ânderidir. ├×├╝phesiz, ├Â├░retisi gelecekte de taze olacakt├Żr.
├Łnsanlar├Żn "tarih yap├Żc├Żs├Ż" dedi├░i ki├żiler yal┬şn├Żzca "tarihin ortaya ├ž├Żkard├Ż├░├Ż" ki├żilerdir. As┬şl├Żnda, b├╝t├╝n insanl├Żk tarihinde tarih yap├Żc├Żs├Ż┬şn├Żn biricik ├Ârne├░i O'dur. Bir kimse ink├Żl├óplara sebep olan d├╝nyan├Żn b├╝y├╝k ├Ân┬şderlerinin hayat├Ż ve ├żartlar├Żn├Ż incelerse, hep┬şsinde de, ink├Żl├ób├Ż kuvvetlerin ink├Żl├óba y├Âne┬şlen safhalar├Ż kolluyor oldu├░unu, belirli y├Ân┬şlerde yol ald├Ż├░├Żn├Ż ve patlamak i├žin sadece el┬şveri├żli bir zaman bekledi├░ini g├Ârecektir. ├Łnk├Żl├ób lideri bu kuvvetleri zaman├Żnda aksi┬şyona y├Âneltmekle sahne ve rol├╝ daha ├Ânce┬şden haz├Żrlanm├Ż├ż bir akt├Âr├╝n rol├╝n├╝ oynam├Ż├ż┬şt├Żr. Di├░er yandan, b├╝t├╝n "tarih yap├Żc├Żlar├Ż" ve ink├Żl├óp├ž├Ż ├żahsiyetler aras├Żnda yaln├Żz O, ink├Żl├ób├Żn gereklerini bir araya getirmeye yol ve vas├Żtalar├Żn├Ż bulacak ve bu maksat i├žin l├╝┬şzumlu  g├Ârd├╝├░├╝  insan tipini yeti├żtirecek yeg├óne insan olarak kalacakt├Żr. ├ç├╝nk├╝ mu┬şkadderat├Żn├Ż ba├░lad├Ż├░├Ż halk, belirli ink├Żl├ób ru┬şhuna ve bu bak├Żmdan l├╝zumlu malzemeye sa┬şhip de├░ildiler.
G├╝├žl├╝ ki├żili├░i sayesinde ├╝mmetinin kalbinde hi├ž silinmeyecek bir ├Łz b├Żrakt├Ż ve onlar├Ż kendi istedi├░i ├żekle soktu. Kuvvetli iradesiyle ink├Żl├óba zemin haz├Żrlad├Ż, ona ├żekil verdi, ├Âzelliklerini belirledi. Olaylar├Żn ak├Ż├ż├Żm iste┬şdi├░i ve arzulad├Ż├░├Ż y├Âne ├žekti. Hi├ž kimse b├Ây┬şle ├╝st├╝n bir "tarih yap├Żc├Żs├Żna ba├żka bir ├ľr┬şnek, b├Âyle muhte├żem ba├żka bir ink├Żl├ób├ž├Ż g├Âs┬şterebilir mi?
Son Delil
Bir kimse bu mesele ├╝zerinde d├╝├ż├╝nebilir ve 1400 y├Żl gerideki karanl├Żk ├ža├░larda Arabistan gibi zulmet i├žerisindeki bir b├Âlgede, bir ├╝mm├« Arap taciri ve ├žoban├Żn├Żn bu nuru, bilgi┬şyi, g├╝c├╝, yetene├░i ve bu kadar m├╝kemmel ahl├ók├« meziyetleri nas├Żl kazanm├Ż├ż oldu├░una hayret edebilir.
Mesaj├Żn├Żn hi├žbir ├Âzelli├░inin olmad├Ż├░├Ż ve ken┬şdi zihninin bir eseri oldu├░u s├Âylenebilir. E├░er ├ľyle olsayd├Ż, o zaman kendini Allah olarak il├ón ederdi. B├Âyle bir iddias├Ż bulunmayan Kri├żna ve Buda'y├Ż "Allah" olarak, ├Łsa aleyhissel├óm├Ż da "Allah'├Żn o├░lu" olarak nite┬şlemekte teredd├╝t etmeyen ve hi├ž s├Żk├Żlmadan ate├ż, su ve hava gibi tabiat kuvvetlerine bile tapan yery├╝z├╝n├╝n halk├Ż b├Âyle fevkal├óde bir ki├żiyi seve seve "Allah" olarak kabul edecek┬şti.
Ama bak├Żn├Żz, onun ├Łddias├Ż tamamen bunun tersidir. O ├ż├Âyle il├ón ediyordu:
"Ben de sizler gibi bir insan├Żm. Size kendili┬ş├░imden hi├žbir ├żey getirmedim. Bunlar├Żn hep┬şsi bana Allah taraf├Żndan a├ž├Żklanm├Ż├żt├Żr. Sahip oldu├░um her ├żey O'na aittir. B├╝t├╝n insanl├Ż├░├Żn bir benzerini ortaya koyamayaca├░├Ż bu mesaj Allah'├Żn mesaj├Żd├Żr. Benim kendi zihnimin ├╝r├╝n├╝ de├░ildir. Bu mesaj├Żn her kelimesi Al┬şlah taraf├Żndan g├Ânderilmi├żtir ve ├żeref, bu mesaj├Żn sahibi olan Allah'├Żnd├Żr. Sizin nazar├Żn├Żz┬şda itibar├Żm├Żn y├╝kselmesine sebep olan harikulade ba├żar├Żlar, getirdi├░im kanunlar, bil┬şdirdi├░im ve ├ľ├░retti├░im b├╝t├╝n prensiplerin hi├žbiri bana ait de├░ildir. Kendi yetenek ve g├╝c├╝m├╝n d├Ż├ż├Żnda olan bu t├╝r ├żeyleri meydana getirmek hususunda kendimi tamamen ├óciz buluyorum. Her meselede Allah'a s├Ż├░├Żnmak┬ştay├Żm. O her ne isterse yapmakta, ne bildirir┬şse il├ón etmekteyim."
Dikkat edin, ne kadar h├órika ve ibret verici do├░ruluk, d├╝r├╝stl├╝k ve sadakat ta├ż├Żyan bir in┬şceliktir bu! Yalanc├Ż ve ikiy├╝zl├╝ kimseler, be-yanlarmdaki sahteli├░in kolayl├Żkla anla├ż├Żlma┬şs├Żna ra├░men, genellikle ba├żkalar├Żn├Żn yapt├Żkla┬şr├Żn├Ż kendilerine mal etmeye ├žal├Ż├ż├Żrlar. Ama bu b├╝y├╝k insan bu ba├żar├Żlar├Żn hi├žbirini kendi┬şsine maletmemi├żtir. Oysa ba├żka hi├ž kimse vahiy kayna├░├Żna ula├żt├Ż├░├Żm iddia etmek ve O'na kar├ż├Ż ├ž├Żkmak ├Łmk├ón├Żna sahip de├░ildir.
Davas├Żndaki sadakati, karakterindeki d├╝r├╝st┬şl├╝├░├╝ ve ruh y├╝celi├░inin daha kuvvetli bir de┬şlili olabilir mi? B├Âyle emsalsiz hediyeleri ve z├«netleri gizli bir yoldan alan ve yine de b├╝┬şt├╝n nur ve vahiy kayna├░├Żn├Ż dosdo├░ru g├Âster┬şmi├ż olan bu ki├żiden daha d├╝r├╝st biri olabilir mi? B├╝t├╝n bu deliller, b├Âyle bir insan├Żn Al┬şlah'├Żn ger├žek El├žisi (Ras├╗l├╝) oldu├░u kanaatini mutlak surette ortaya koyuyor. M├╝barek pey┬şgamberimiz Hz. Muhammed @ i├żte b├Âyle bi┬şriydi. O, ola├░an├╝st├╝ de├░erlerin ta├ż├Ży├Żc├Żs├Ż, fa┬şzilet ve ├Łyilik timsali, do├░ruluk ve d├╝r├╝stl├╝k sembol├╝, Allah'├Żn b├╝y├╝k bir peygamberi ve b├╝t├╝n ├óleme g├Ânderilmi├ż el├žisidir. Hayat├Ż ve d├╝├ż├╝nceleri, hak severli├░i ve do├░rulu├░u, din┬şdarl├Ż├░├Ż ve iyili├░i, seciyesi ve ahl├ók├Ż, akidesi ve ba├żar├Żlar├Żn├Żn hepsi peygamberli├░inin ├ż├╝p┬şhe g├Ât├╝rmez delilleridir. O'nun hayat ve ├Â├░┬şretisini tarafs├Żz bir ├żekilde inceleyen her in┬şsan, Allah'├Żn ger├žek peygamberi oldu├░una ve insanlara getirdi├░i Kur'├ón'm ise Allah'├Żn ger┬ş├žek kitab├Ż oldu├░una ├żehadet edecektir. Hi├žbir tarafs├Żz ve cidd├« hakikat ara├żt├Żr├Żc├Żs├Ż bu kana┬şatten ba├żkas├Żna varamaz.
Buna ilave olarak, ├Łsl├óm'├Żn do├░ru yolunu ancak Hz. Muhammed @ vas├Żtas├Żyla bilebilece┬ş├░imiz a├ž├Żk├ža anla├ż├Żlmal├Żd├Żr. Kur'├ón ve Hz. Muhammed @'in ├Ârnek hayat├Ż, Allah'├Żn istek┬şlerini b├╝t├╝n├╝yle ├Â├░renebilmek i├žin insano├░lu┬şnun elde edebilece├░i tek g├╝venilir kaynakt├Żr. jjz. Muhammed @ Allah taraf├Żndan b├╝t├╝n in┬şsanl├Ż├░a g├Ânderilmi├ż bir peygamberdir ve' uzun peygamberlik zinciri onunla sona er┬şmi├żtir- Peygamberlerin sonuncusudur.
Allah'├Żn do├░rudan bir vahiyle insano├░luna iletmek istedi├░i b├╝t├╝n talimatlar Hz. Muham┬şmed @ vas├Żtas├Żyla g├Ânderilmi├ż, Kur'├ón ve S├╝nnet'te tesbit edilmi├żtir. B├Âylelikle, hakikat aray├Żc├Żs├Ż ve sa├░lam bir m├╝sl├╝man, Allah yo┬şlunun ciddi bir izleyicisi olmak isteyen her┬şhangi biri onun ├Â├░retisini kabul eder ve insa┬şno├░luna g├Âstermi├ż oldu├░u yolda y├╝r├╝r. Ger┬ş├žek basan ve kurtulu├ż yolu budur.
i├žimdeki t├╝m putlar├Ż k├Żrd├Żm ve sana y├Âneldim Rabbim...
Bu geli├żimi kabul et, beni benden al, beni sana ba├░├Ż├żla...
-Fussilet-
_____________________________________________
Bug├╝n gam tekkegah├Żnda feda bir can├Żm├Żz vard├Żr
G├Ân├╝l abdal-├Ż a├żk olmu├ż gelin kurban├Żm├Żz vard├Żr
├çimende b├╝lb├╝l├╝ g├Ârd├╝m yaman efgan ile s├Âyler
Dili kahhar ile her dem g├╝l-i handan├Żm├Żz vard├Żr


Urfal├Ż Abdi


Oru├ž nedir?, Orucu Bozan Haller ,  Ramazan Orucu...