Haziran 25, 2019, 12:24:21 ÍS
Haberler:

Ama onu (azab├Ż) yak├Żndan g├Ârd├╝kleri zaman, ink├ór edenlerin y├╝zleri kararacak ve (kendilerine): ├Ł├żte sizin isteyip durdu├░unuz budur! denecektir. (Mulk -26)

Ta├░ut’u Reddetmeyenin ├Łman├Ż Yoktur !

Ba■latan ├×ehadete Vurgunum, Nisan 16, 2010, 03:42:53 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

├×ehadete Vurgunum

Selam hidayete tabi olanlara olsun, salat ve selam Y├╝ce Peygamber (sav) 'e, O'nun al'ine ve ashab├Żna olsun. Rabbimiz Te├ól├ó ve Tekaddes Hazretleri bizlere hakk'├Ż hak olarak bilip iman etmeyi, Bat├Żl├Ż da Bat├Żl olarak tan├Ży├Żp onu da onu alanda reddetmeyi nasib'i m├╝esser buyursun ve bir.

Ba├żl├Żktan da anla├ż├Żlaca├░├Ż ├╝zere Y├╝ce Rabbimiz (azze ve celle) 'Imani ├żartla ba├░lad├Ż├░├Ż yani i├žinde onsuz ├Łman├Żn sahih ve makbul olamayaca├░├Żn├Ż bizlere a├ž├Żk bir ├╝slupla Kur'an-├Ż Kerim'inde bildirdi├░i ta├░ut kavram├Żn├Ż bir kez daha ele alaca├░├Żz in├żallah.

"O halde kim ta├░ut'u inkar edip Allah'a inan├Żrsa, sa├░lam kulpa yap├Ż├żm├Ż├żt├Żr ki o, hi├žbir zaman kopmaz. Allah i├żitir ve bilir. "(Bakara Suresi 256. Ayet Meali)

├ľncelikle bu Ayet-i Kerime alimlerim hakk├Żnda g├Âr├╝├ż ve fetvalar├Żna de├░inerek konumuza a├ž├Żkl├Żk getirmeye ├žal├Ż├żal├Żm in├żallah.

Imam Kurtubi
"O halde kim ta├░ut'u inkar edip Allah'a inan├Żrsa."
Burada ortaya kesin bir ├żart koyulmu├żtur. Ta├░ut ise Taberi'nin ifadesine g├Âre haddi Asana denir. Bu ├żart├Żn cevab├Ż da ├żudur:
"├×├╝phesiz kopma bilmez bir kulpa sar├Żlm├Ż├żt├Żr."

Mucahid ├ż├Âyle demi├żtir: el-Urve, iman demektir.
Suddi ise ├Łsl├óm'd├Żr;
├Łbni Abbas, Said b. C├╝beyr ve Dahhak: La ├Łlahe ├Łllallah demektir, demi├żlerdir ki bu ifadelerin hepsi de ayn├Ż manadad├Żr.
Be├░avi'den:
"Kim ta├░utu reddederse (k├╝frederse)" yani ├żeytan├Ż. Ve denildi ki:
Allah'├Żn (cc) d├Ż├ż├Żnda Kulluk edilen her├żey ta├░uttur.
"Allah'a iman ederse urveti vuskaya sar├Żlm├Ż├ż olur." Yani dinde sa├░lam, muhkem bir AKDE (kulpa) sar├Żlm├Ż├ż ve temess├╝k etmi├ż olur.
"Kopu├żu olmayan": onun kopmas├Ż m├╝mk├╝n de├░ildir.
├×ank├Żti'den:




"And olsun ki, biz, Allah'a Kulluk edin ve putlar () dan sak├Żn├Żn diye ta├░utlar (emretmeleri i├žin) her millete bir peygamber g├Ânderdik." (Nahl 16/36)

Allah'a ibadet etmek, ancak O'nun d├Ż├ż├Żndakilerden ka├ž├Żnmak sureti ile Fayda verir. Ayette belirtildi├░i gibi:
"O halde kim ta├░utu inkar edip Allah'a inan├Żrsa, sa├░lam kulpa yap├Ż├żm├Ż├żt├Żr." (Bakara 2 / 256)
"Onlar├Żn ├žo├░u, ancak ortak ko├żarak Allah'a iman ederler." (Yusuf, 12/106) ve bu manadaki di├░er ayetler.
├Łbni Kesir'den:
"Kim ta├░utu reddedip Allah'a iman ederse ..." yani kim putlar ve denkler ile ├×eytan├Żn kendisine ├ža├░├Żrd├Ż├░├Ż Allah d├Ż├ż├Żnda ibadet edilen her├żeye ibadet etmekten ka├ž├Żn├Żr, Allah'├Ż birleyip sadece O'na ibadet ve O'ndan ba├żka ilah├Żn olmad├Ż├░├Żna ├żehadet ederse " kesinlikle kopmayan bir kulpa sar├Żlm├Ż├ż olur. "yani i├żinde isabetli ve s├Żrat├Ż m├╝stakim ile ├Ârnek metotta dosdo├░ru olur.

Esasen Ayette ge├žen ta├░ut kelimesinde ├Ân planda olan Husus ├żudur:

├×eytan ger├žekten ├žok g├╝├žl├╝d├╝r. Bu anlamda o, cahiliye ehlinin putlara Kulluk etmek, onlara MUHAKEME olup yard├Żm dilemek t├╝r├╝nden ├╝zerinde bulunduklar├Ż b├╝t├╝n k├Ât├╝l├╝kleri ├żamildir.

Mucahid:
"├×├╝phesiz sa├░lam bir kulpa tutunmu├żtur." (Bakara 2 / 256) bunun anlam├Żn├Żn iman, S├╝ddi de, ├Łsl├óm demek oldu├░unu s├Âylemi├żtir. Ayr├Żca Said b. C├╝beyr ve Dahhak, La ilahe illallah't├Żr, demi├żlerdir. Bu g├Âr├╝├żlerin hepsi de do├░rudur. Aralar├Żnda bir tenakuz yoktur. "(├Łbni Kesir Terc., 3/1024-1025)

Imam Taberi diyor ki:
Bana g├Âre ta├░ut hakk├Żndaki do├░ru tan├Żm ├żudur:

Allah'a kar├ż├Ż haddi a├żabilen ve O'nun d├Ż├ż├Żnda kendisine ibadet edilen her ├żeydir. Bu Kulluk ister ibadet edecek olana bask├Żdan dolay├Ż olsun ister bu ki├żinin kendi iste├░iyle olsun fark etmez. Bu insan da olabilir mabud. ├×eytan, (vesen-sanem) veyahut herhangi bir ├żey de olabilir koydu. Buna g├Âre ayetin izah├Ż ├ż├Âyedir:

Kim Allah'├Żn d├Ż├ż├Żndaki ibadet edilen (mabud) her ├żeyin rububiyetini inkar edip onu reddeder ve Allah'a da iman ederse, yani Allah'├Żn kendisinin rabbi, ilahi ve mabudu oldu├░unu tastik ederse ├ż├╝phesiz kapmayan bir kulpa sar├Żlm├Ż├ż demektir.

├ľzetle: Allah'├Żn azap ve ikab├Żndan kendisini kurtarmak arzusuyla sar├Żl├Żnabilecek en sa├░lam ├żeye tutunmu├ż olur. Allah yar├Ż ve basirdir. Yani Allah, m├╝minin, sadece kendisine olan iman├Ż ile vahdaniyetini ikrar├Ż ve Allah d├Ż├ż├Żnda ibadet edilen ortaklar ve putlardan (endad-Evsan) teberri etmesi an├Żndaki ta├░utu reddedi├żini de duymaktad├Żr. Alimdir, yani kalbinin Allah'├Żn tevhidi ve rububiyetindeki ihlas├Ż noktas├Żnda g├Âsterdi├░i azmini ve vicdan├Żn├Żn sahte ilahlar, esnam ve ta├░utlardan teberri ederken ihtiva etti├░i ├żeyleri bilmektedir. Bundan ba├żka yaratt├Żklar├Żndan her biri nefsin gizledi├░ini de bilmektedir. Zaten hi├žbir s├Żr O'ndan; gizlenemedi├░i gibi O'na hi├žbir ├żey sakl├Ż da kalamaz. Buna binaendir ki, k├Żyamet g├╝n├╝ herkes Dilinin ifade etti├░i ve vicdan├Żn├Żn bar├Żnd├Żrd├Ż├░├Ż ├żeylerle kar├ż├Żl├Żk g├Ârecektir. Art├Żk e├░er hay├Żr ise hay├Żr, ser ise ├×er g├Âr├╝r. "

Muhammed b. Abdulvehhab ise ├ż├Âyle demi├żtir:
Bil ki: Ki├żi ta├░utu reddetmeden Allah'a inanm├Ż├ż bir m├╝min; olamaz. Bunun delili ├żu ayettir:
"Kim ta├░utu reddeder ve Allah'a iman ederse ├ż├╝phesiz sa├░lam bir kulpa sar├Żlm├Ż├żt├Żr." (Bakara 2 / 256)

R├╝├żd, Muhammed'in (s.a.v) Dini,
├Éayy, Ebu Cehil'in dini ve Urvet├╝l Vuska da La ├Łlahe ├Łllallah ├żehadetidir.

Bu ise hem isbat├Ż ve hem de nefyi i├žerir. Allah'├Żn d├Ż├ż├Żndaki her t├╝r ├żeye ibadet etmeyi nefyederken, bunun yan├Żnda her t├╝r ibadeti, ├żeriki olmayan tek Allah i├žin tesbit ediyor. "(Kitab'u Mecmuat'it-Tevhid, 15)

Bu ayete bak├Żn ki ne kadar muhkem bir manas├Ż vard├Żr. Keza ifadesi ne kadar da nettir. G├Âr├╝ld├╝├░├╝ gibi ayet m├╝fessirlerin ittifak├Żyla ├Łsl├óm demeye gelen "Urvet├╝l Vuska" ya sar├Żlmay├Ż bir ├żarta ba├░lamaktad├Żr. Nitekim Kurtubi, ├×ank├Żti, Muhammed b. Abdulvehhab ve di├░erleri b├Âyle demi├żlerdi. Bu ├żart ├żudur:

Ta├░utu reddetmek ve sadece Allah'a iman etmek. Bilindi├░i gibi ├żart├Żn yok olmas├Ż bu ├żarta Dayal├Ż olan hususu da ortadan kald├Żr├Żr. ├Łslam'├Żn gere├░i ├żudur:

Allah'tan ba├żka ibadet edilen her├żeyi reddetmek, ondan teberri edip inkar ederek uzakla├żmak. Keza Allah'a ortak kabul etmeksizin uluhiyyeti O'na hasretmek. B├Âyle olmazsa e├░er, "Urvet├╝l Vuska" ona Nisbet iddias├Żndaki ki├żinin elinde kalakal├Żr. ├ç├╝nk├╝ Allah'a iman ile ta├░uta iman birbirine z├Żt olup bir yerde birle├żmesi ve bulu├żmas├Ż imkans├Żzd├Żr. Kald├Ż ki ki├żinin kalbinde Allah'a iman ile ta├░uta iman bir arada bulunamaz. ├ç├╝nk├╝ kesin olan ├żu ki:

Bunlardan hangisi ki├żinin kalbini mesken tutarsa ├Âtekini oradan tard edecektir. ├×u halde ki├żinin kalbinde ya sadece Allah'a iman yahut da ├že├żidi ne olursa olsun ta├░uta iman bulunacakt├Żr. Buna g├Âre ├ż├Âyle denilmesi imkans├Żzd├Żr:

├×u ki├żi hem Rahman'├Żn () ta├░utun grubundand├Żr de grubundan ve hem cc. Yahut filan ki├żi muvahhit bir m├╝├żriktir ya da M├╝sl├╝man bir k├ófirdir.

├Ł├żte insanlara ula├żt├Żrmakla m├╝kellef oldu├░umuz ├Łsl├óm budur. Nitekim onlar ├Łkrar edip ├Łsl├óm'├Ż din edininceye kadar, k├Żl├Ż├ž onlardan kald├Żr├Żlmaz. Kald├Ż ki bu durumda ├ż├╝phede kal├Żp tavakkuf eden ki├żinin dahi mal├Ż haram olmaz ve olabilir.

Kim Evsan , ve ta├░utlara ibadet etmekten ka├ž├Żnmaz, koymak bunun aksine kullar├Ż fitneye d├╝├ż├╝ren ve onlar aras├Żnda Allah ve Resul├╝'n├╝n h├╝km├╝n├╝n ├Âtesinde yasama ve kanun olarak diledi├░i ├żekilde h├╝kmetmekte olan bir ta├░uttan raz├Ż olursa (itaat ederse) bu durumdaki bir (ortaklar) endad ki├żi ta├░uta k├╝fr (onu red) m├╝ etmi├ż olur yoksa ona iman m├Ż etmi├ż olur?

Ayr├Żca bu ki├żi, 'Urvet├╝l Vuska' ya m├Ż tutunmu├żtur yoksa o andan itibaren ondan AYRILMI├× biri midir?