Haziran 27, 2019, 04:35:20 ÍÍ
Haberler:

Ama onu (azab├Ż) yak├Żndan g├Ârd├╝kleri zaman, ink├ór edenlerin y├╝zleri kararacak ve (kendilerine): ├Ł├żte sizin isteyip durdu├░unuz budur! denecektir. (Mulk -26)

Oryantalistlerin Hz. Muhammed (sav)'e Bak├Ż├ż├Ż

Ba■latan haydar├Ż kerrar, Mart 25, 2010, 05:35:38 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

haydar├Ż kerrar

Oryantalistlerin Hz. Muhammed (sav)'e Bak├Ż├ż├Ż
Dr. Hilal G├Ârg├╝n
Oryantalizm ilk ├ž├Żk├Ż├ż├Żndan g├╝n├╝m├╝ze kadarki geli├żmesi itibariyle Do├░u'nun dini ba├żta olmak ├╝zere maddi-manevi k├╝lt├╝r├╝, tarihi ve dilleriyle me├żgul olan "bilim dal├Ż"na; oryantalist de bu bilimle u├░ra├żan kimseye denmektedir. Akademik bir disiplin olarak ortaya ├ž├Żk├Ż├ż├Ż da Fransa'da Napolyon'un M├Żs├Żr Seferi'nden ├Ânce 1795'te Paris'te kurdurdu├░u Ecole speciale des langues orientales ve Almanya'da da 1845'te Deutsche Morgenlaendische Gesellschaft kurulmas├Ż ve daha sonra bunlar├Ż ba├żkalar├Żn├Żn takip etmesi ├żeklinde geli├żmi├żtir. Me├żhur Oryantalizm ele├żtirmeni Edward Said'in deyimiyle Oryantalizm s├Âm├╝rgecili├░in ke├żif kolu olarak geli├żirken; Alman Yay├Żnc├Żlar birli├░i 2006 y├Żl├Ż Bar├Ż├ż ├ľd├╝l├╝ sahibi sosyolog Wolf Lepenies'e g├Âre de "Rakip Ara├żt├Żrmalar├Ż" (Gegnerforschung) ├żeklinde ortaya ├ž├Żkm├Ż├żt├Żr. Oryantalizm'in "dostlara fayda, d├╝├żmanlara zarar" zihniyetiyle ortaya ├ž├Żkt├Ż├░├Żn├Ż kurucular├Ż da ifade etmi├żlerdir. Me├żhur Alman Devlet adam├Ż Bismarck kendi giri├żimiyle 1887'de kurulan Orientalische Sprachen (Do├░u Dilleri) b├Âl├╝m├╝n├╝ a├žarken bunu dile getirmi├ż, b├Âl├╝m daha sonra ├Łkinci D├╝nya Sava├ż├Ż s├Żras├Żnda "yabanc├Ż topluluklar├Żn k├╝lt├╝r ideolojileri" ile me├żgul olan Auslandswissenschaften'a ba├░lanm├Ż├żt├Żr. ├Łkinci D├╝nya Sava├ż├Żndan sonra ABD merkezli olarak geli├żen Oryantalizmin, anayurdu Avrupa'dakinden daha farkl├Ż bir geli├żme seyretmedi├░i, hatta daha fazla siyasi sultan├Żn hakimiyeti ve farkl├Ż ideolojilerin tesiri alt├Żnda geli├żti├░i g├Âr├╝l├╝r. Bug├╝n bunun zirvedeki ├Ârne├░ini neoconlar├Żn fikir babalar├Żndan olan me├żhur oryantalist Bernard Lewis olu├żturmaktad├Żr.
Oryantalizmin bir bilim dal├Ż olarak ortaya ├ž├Żkmas├Żndan ├žok daha ├Ânceden itibaren Bat├Żl├Żlar ├Łslamiyet'in ortaya ├ž├Żk├Ż├ż├Ż, tarihi ve Hz. Muhammed (sav)'in hayat├Żyla ilgilenmi├żlerdir. Ancak bu ilgi, her ne kadar istisnalar├Ż olsa da, genel itibariyle bilimsel bir ara├żt├Żrma ve do├░rular├Ż bulmaktan ziyade polemik, karalama ve iftira ama├žl├Ż olmu├żtur. Oryantalistler de y├╝zy├Żllar i├žerisinde ortaya ├ž├Żkan bu ├žal├Ż├żmalar├Ż kullanm├Ż├ż, ba├żta Kur'├ón-├Ż Kerim ve hadisler olmak ├╝zere kaynak ├Łslam tarihi eserlerini bu g├Âzle de├░erlendirerek "kullanm├Ż├żlard├Żr". Bunun i├žin oryantalistlerin Hz. Muhammed (sav) hakk├Żndaki g├Âr├╝├żlerine ge├žmeden ├Ânce meseleyi k├Żsaca ba├żlang├Żc├Żndan ele almak faydal├Ż olacakt├Żr.
Bat├Ż'da Hz. Muhammed (sav) hakk├Żndaki ├žal├Ż├żmalar ba├ż├Żndan itibaren ├že├żitli ├Ân yarg├Żlar ve iftiraya dayal├Ż olarak yap├Żlm├Ż├żt├Żr. Bu ├Ân yarg├Żlar daha ziyade ├Łslamiyet'in h├Żzla b├╝y├╝k topluluklar taraf├Żndan kabul edilmesiyle birlikte g├╝├ž kayb├Żna u├░rayan Yahudi-H├Żristiyan din adamlar├Ż ve y├Âneticiler taraf├Żndan kas├Żtl├Ż olarak yayg├Żnla├żt├Żr├Żlm├Ż├ż ve bunun neticesinde ├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda sa├░l├Żkl├Ż olmayan bir imaj ortaya ├ž├ŻkarF├Żlmaya ├žal├Ż├ż├Żlm├Ż├żt├Żr. Herhangi bir temele dayanmayan g├Âr├╝├żlerin ├Âz├╝nde Hz. Peygamber'e "hasta", "yalanc├Ż peygamber", "deccal" (anti-christ) gibi iftiralar at├Żlm├Ż├ż ve bunlar y├╝zlerce y├Żl tekrarlanm├Ż├żt├Żr. Hatta bu ba├żl├Żkla uzun bir literat├╝r listesi olu├żmu├żtur (bk. Alphand├ęry). ├ťnl├╝ oryantalist Watt, d├╝nyada gelmi├ż ge├žmi├ż b├╝y├╝k ├żahsiyetler aras├Żnda Bat├Ż'da Hz. Muhammed (sav)'in k├Ât├╝lendi├░i kadar hi├ž kimsenin k├Ât├╝lenmedi├░ini belirtir (Muhammad at Madina, s. 324). Bu anlamda Hz. Peygamber hakk├Żnda yaz├Żlanlar├Żn tarihi, bir karalama, yanl├Ż├ż anlama ve anlatman├Żn tarihi olarak, olduk├ža ilgin├ž bir i├žeri├░e sahiptir. Hz. Muhammed (sav) uzun zaman Maphomet, Baphomet ve Bafum gibi menfi anlamlarla y├╝kl├╝ isimlerle an├Żl├Żrken, M├╝sl├╝manlar├Żn pagan (putperest) olduklar├Ż ve Mahomet'in de bu putlardan birisi oldu├░u yayg├Żn fikirler aras├Żnda bulunuyordu.
H├Żristiyanlar aras├Żnda Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda iftira kampanyas├Żna yaz├Żl├Ż olarak ba├żlatanlar├Żn ba├ż├Żnda H├Żristiyan din adam├Ż Yuhanna ed-D├Żme├żk├« (John of Damascus, ├Â. 750) gelir. Yuhanna, De haeresibus ba├żl├Żkl├Ż kitab├Żn├Żn son b├Âl├╝mlerinde ele ald├Ż├░├Ż Hz. Muhammed (sav)'i b├╝t├╝n orta├ža├░ boyunca kendisini takip edenlerin yapt├Ż├░├Ż gibi yeni bir dinin peygamberi olarak g├Ârmekten ziyade Ari bir rahibin yol g├Âstermesiyle h├Żristiyan kaynaklar├Żn├Ż kullanarak g├Âr├╝├żlerini ortaya koyan bir "sapk├Żn", "yalanc├Ż peygamber" olarak g├Âsterir. Ayr├Żca Hz. Muhammed (sav)'in evlenmesi ve cihatlar├Ż bu kitapta ele├żtiri konusu olmu├ż ve bunlar daha sonra yaz├Żlanlar taraf├Żndan s├╝rekli tekrar edilmi├żtir.
Peygamberimiz'in hayat├Żyla Bizans co├░rafyas├Żnda ya├żayan din adamlar├Ż da me├żgul olmu├żlard├Żr. Bunlar├Żn ba├ż├Żnda Nicetas Byzantium'un IX. Y├╝zy├Żl'da kaleme ald├Ż├░├Ż Refutatio Mohammedis (baz├Ż kaynaklarda Refutation du Coran, Confutatio Alcorani olarak da ge├žmektedir) ba├żl├Żkl├Ż eseri ve Theophanes the Confessor'un (758-816 civar├Ż) kaleme ald├Ż├░├Ż ve Anastasius Bibliothecarius taraf├Żndan ortaya ├ž├Żkar├Żlarak istinsah edilen Chronographia bulunur.
Di├░er taraftan ├Łspanya'daki Yahudi ve H├Żristiyanlar da Hz. Muhammed (sav) ve ├Łslamiyet hakk├Żndaki olumsuz g├Âr├╝├żlerin Bat├Ż'da yay├Żlmas├Żnda ├Ânemli bir rol oynam├Ż├żlard├Żr. Bunlar M├╝sl├╝manlar├Żn idaresi alt├Żnda ya├żamalar├Ż itibariyle Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda do├░ru bilgilere ula├żma imkan├Żna sahip olmalar├Żna ra├░men ├Łslam'a olan d├╝├żmanl├Żklar├Żndan ├Ât├╝r├╝ uydurma hikayeler, yalan ve iftiralara dayal├Ż yaz├Żl├Ż bir k├╝lliyat ortaya ├ž├Żkarm├Ż├żlard├Żr. Eulogius of Cordova'n├Żn IX. Y├╝zy├Żlda latince bir yazmay├Ż kullanarak yazd├Ż├░├Ż Liber Apologeticus Martyrum'u bunlar aras├Żnda say├Żlabilir.
├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav) hakk├Żndaki yanl├Ż├żlar├Żn Bat├Ż'da daha fazla yayg├Żnla├żmas├Żnda etkin olan unsurlardan birisi de Ha├žl├Ż seferleridir. Bu minvalden olmak ├╝zere Cluny ba├żrahibi Petrus Venerablis'in (├Â. 1156, Peter the Venerable veya Peter of Montboissier olarak da tan├Żn├Żr) ├Łslamiyet'e kar├ż├Ż yaz├Żlan reddiyeleri sa├░lam bir temele oturtmak amac├Żyla yapt├Ż├░├Ż ├žal├Ż├żmalar "Toledo-Cluny collection" ad├Żyla me├żhurdur. Alan├Żnda ilk say├Żlabilecek bu koleksiyon aras├Żnda Liber generationis Mahumet, Doctrina Mahumet ve Summa totius haeresis Saracenorum ba├żl├Żkl├Ż ├žal├Ż├żmalar ile Kur'├ón-├Ż Kerim'in Latince bir ├ževirisi ve Abd├╝lmesih b. ├Łshak el-Kind├«'nin III/IX. Y├╝zy├Żlda h├Żristiyanl├Ż├░├Ż savunmak amac├Żyla yazd├Ż├░├Ż bir Ris├óle'nin Latince terc├╝mesi (Epistola Saraceni veya Rescriptum Christiani) bulunmaktad├Żr. Vincent de Beauvais (├Â. 1264) Hz. Muhammed (sav)'le ilgili olarak ├že├żitli manast├Żr kroniklerinde kay├Żtl├Ż bulunan ve nesilden nesile aktar├Żlan hikayeleri Speculum Historiale'de (Book XXIII, Chapters XXIV-LXVIII) bir araya getirirken bu Risale'den de istifade etmi├ż ve ├žal├Ż├żmas├Ż Bat├Ż'da ├žok tesirli olmu├żtur. A├ża├░├Żda kendisinden bahsedece├░imiz misyoner oryantalist Sir William Muir bu Risale'yi The Apology of al-Kind├« ba├żl├Ż├░├Żyla ├Łngilizce'ye terc├╝me ederek yay├Żmlam├Ż├żt├Żr (London 1882).
Papaz Konrad'├Żn XII. Y├╝zy├Żl├Żn ortalar├Żnda yazd├Ż├░├Ż ├×arlman'├Żn 778'de End├╝l├╝s'teki M├╝sl├╝manlara kar├ż├Ż giri├żti├░i bir sava├żta ye├░eni Roland'├Żn yak├Żn bir adam├Żn├Żn ihaneti sonucu ├Âld├╝r├╝l├╝├ż├╝n├╝ anlatan ve b├╝t├╝n Avrupa'da Chanson de Roland (Almancas├Ż Rolandslied) ba├żl├Ż├░├Żyla yayg├Żn olarak tan├Żnan binlerce m├Żsral├Żk ├żiir Avrupa k├╝lt├╝r tarihi a├ž├Żs├Żndan ├žok ├Ânemlidir. Burada M├╝sl├╝manlar aleyhinde ger├žek d├Ż├ż├Ż bir├žok ├żey anlat├Żlmakta ve M├╝sl├╝manlar├Żn Muhammed, Apollin ve Tervagant adlar├Żnda putlara tapt├Żklar├Ż iddia edilmektedir. 
Me├żhur ├Łtalyan yazar Dante Alighieri 1306-21 y├Żllar├Żnda yazd├Ż├░├Ż ├Łlahi Komedya (La divina commedia) adl├Ż eserinde Hz. Muhammed (sav)'i Hz. Ali ile birlikte cehennemin 9. kat├Żnda g├Âsterir.
R├Ânesans d├Ânemi Avrupa's├Żndaki literat├╝rde ├Łslamiyet T├╝rklerin dini olarak ├Ân plana ├ž├Żkar ve Hz. Muhammed (sav) bu ba├░lamda g├╝ndeme gelir. Protestanl├Ż├░├Żn kurucusu Martin Luther T├╝rkler ve bunlar├Żn inan├žlar├Ż hakk├Żnda ├žok say├Żda vaaz ve eser kaleme alm├Ż├żt├Żr. 1529'da kaleme ald├Ż├░├Ż Eine Heerespredigt wider den T├╝rken ba├żl├Żkl├Ż ├žal├Ż├żmas├Żnda T├╝rkleri Tanr├Ż'n├Żn papay├Ż cezaland├Żrmak ├╝zere g├Ânderdi├░i bela ve "├żeytana tap├Żc├Żlar" olarak g├Âr├╝r. Bu d├Ânemde yaz├Żlan di├░er eserlerde de Hz. Muhammed (sav) T├╝rklerin peygamberi ve Kur'├ón m├╝ellifi olarak ele al├Żn├Żr.
XVII ve XVIII. y├╝zy├Żl Avrupa's├Żnda ├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav)'i ele alan kitaplar├Żn say├Żs├Żnda h├Żzl├Ż bir art├Ż├ż g├Âzlemlenmekle birlikte bunlar o g├╝ne kadar yap├Żlan, ├žo├░unlu├░u iftira mahiyetindeki ele├żtirilerin tekrar├Żndan ibarettir.
Bat├Ż'da Orta├ža├░ boyunca M├╝sl├╝manlar├Ż "putperest" g├Âsteren ve Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda a├ża├░├Żlay├Żc├Ż hakaretlere varan iddia ve iftiralar├Ż Kilise tarihi, Bat├Ż siyasi ve sosyal tarihini g├Âz ├Ân├╝nde bulundurmaks├Żz├Żn a├ž├Żklamak olduk├ža g├╝├žt├╝r. B├╝y├╝k bir zaman dilimini i├žine alan Orta├ža├░ Avrupa's├Ż i├žin putperestlik (pagan) yabanc├Ż bir durum de├░ildi, zira Avrupa'n├Żn ├Ânemli denebilecek bir k├Żsm├Ż XII. Y├╝zy├Żla gelinceye kadar hala H├Żristiyanl├Żkla tan├Ż├żm├Ż├ż de├░ildi. End├╝l├╝s Emevileri'nin y├Żk├Żlarak ├Łspanya'n├Żn tekrar H├Żristiyanla├żt├Żr├Żlmas├Ż anlam├Żndaki reconquista s├╝reciyle birlikte ├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav) aleyhine yaz├Żlar├Żn artt├Ż├░├Ż ve Ha├žl├Ż Seferleriyle birlikte Hz. Peygamber'i antichrist (deccal) ve M├╝sl├╝manlar├Ż putperestlikle su├žlayan literat├╝r├╝n iyice yayg├Żnla├żt├Ż├░├Ż g├Âr├╝l├╝r. M├╝sl├╝manlara kar├ż├Ż g├Âsterilen d├╝├żmanl├Żk o dereceye varm├Ż├żt├Żr ki H├Żristiyanlar├Żn kendi aralar├Żndaki ├žat├Ż├żmalarda veya di├░er pagan topluluklar taraf├Żndan ├Âld├╝r├╝lenler dahi M├╝sl├╝manlardan bilinmekteydi. XII. y├╝zy├Żl Avrupa's├Żnda M├╝sl├╝manlar├Ż yaz├Żl├Ż ve s├Âzl├╝ edebiyatta putperest olarak g├Âstermek ├Âzellikle kilise babalar├Ż taraf├Żndan uydurulup, yayg├Żnla├żt├Żr├Żlan bir durumdur. Orta├ža├░ H├Żristiyan Bat├Ż ve Bizans literat├╝r├╝nde M├╝sl├╝manlar├Żn putperest olarak karakterize edilmeleri sosyal ve siyasi neticeler de do├░urmu├żtur. M├╝sl├╝manlar├Żn ├Âld├╝r├╝lmeleri ve topraklar├Żn├Żn ellerinden al├Żnmas├Ż dini olarak me├żrula├żt├Żr├Żlm├Ż├ż, reconqista hareketinde oldu├░u gibi ├Łspanya'daki M├╝sl├╝manlar (Moriskolar) ├╝zerindeki dini, sosyal ve siyasi bask├Żlar artt├Żr├Żlm├Ż├ż sonu s├╝rg├╝n ve ├Âl├╝mlere varan muamelelere maruz b├Żrak├Żlm├Ż├żlard├Żr. Ayr├Żca H├Żristiyanlar kendi i├žlerindeki husumetleri de d├Ż├żar├Żdaki "pagan d├╝├żman" imaj├Żn├Żn yard├Żm├Żyla ├ž├Âzme yoluna gitmi├żlerdir. B├╝t├╝n bu literat├╝rde Hz. Muhammed (sav) ├žo├░unlukla "M├╝sl├╝manlar├Żn putu", bazen de "heretik" olarak g├Âsterilmi├żtir.
H├Żristiyan din adamlar├Żn├Żn Hz Muhammed (sav) ve ├Łslamiyet hakk├Żnda olmad├Żk isnatlarda bulunmalar├Żn├Żn ba├żka bir nedeni ├Łslamiyet'in rakip bir din olarak alg├Żlanmas├Ż olmu├żtur. ├Łslam co├░rafyas├Żn├Żn h├Żzla geni├żleyerek insanlar├Żn ├Łslamiyet'e ge├žmeleri, hatta ├Łslam co├░rafyas├Żn├Ż i├żgal eden Mo├░ollar├Żn bile M├╝sl├╝man olmalar├Ż H├Żristiyan din adamlar├Żn├Ż endi├żeye sevketmi├ż, dinda├żlar├Żn├Ż ├Łslamiyet'ten uzak tutmak i├žin ├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav) hakk├Żndaki iftira ve karalama kampanyalar├Żn├Ż ├Łslamiyet'in raf├Żz├«, uydurma bir din oldu├░u noktas├Żnda yo├░unla├żt├Żrm├Ż├żlard├Żr.
Oryantalizmin 19. ve 20. y├╝zy├Żllarda bir "bilim dal├Ż" olarak ortaya ├ž├Żk├Żp geli├żmesiyle birlikte ├Łslam tarihinin temel eserleri olan ├Łbn Hi├żam, Vak├Żd├«, ├Łbn Sa'd ve Taber├« gibi ilk d├Ânem siyer ve megazi m├╝elliflerinin eserleri de Bat├Ż dillerine terc├╝me edilmi├żtir. Oryantalistler ├žal├Ż├żmalar├Żnda bu eserleri temel al├Żp kullanmakla birlikte, ├Łslamiyet ve Peygamberimiz'in hayat├Żyla ilgili ├žok ├Ânemli konular├Ż da ├žarp├Żtmaktan geri kalmam├Ż├żlard├Żr. Bunlarda ilk d├Ânem siyer, hadis ve tefsir eserleri bir tenkit ad├Ż alt├Żnda, a├ż├Żr├Ż yorumlara tabi tutulmaya ba├żlanm├Ż├żt├Żr. Bunun neticesinde Hz. Muhammed (sav)'in "telif eseri" olarak g├Âr├╝len Kur'├ón-├Ż Kerim bazen bir otobiyografi kitab├Żna indirgenmekte, hadislerin de ├žo├░unlukla Hz. Muhammed (sav)'e ait olmay├Żp sonraki d├Ânemlerde "uydurulmu├ż" s├Âzler oldu├░u iddia edilmektedir. Burada hezeyan derecesine varan bu g├Âr├╝├żleri tek tek saymak yerine genel olarak ├Âzetlemeye ├žal├Ż├żaca├░├Żz.
Oryantalistlerin eserlerinde her ├żeyden ├Ânce Hz. Muhammed (sav)'in ├Łslamiyet'i Yahudilik, H├Żristiyanl├Żk, hatta Sabailik'ten pek ├žok ├żey alarak olu├żturdu├░u iddia edilir. Abraham Geiger "Muhammed Yahudilik'ten neler ├╝stlendi?" (Was hat Mohammed aus dem Judenthume aufgenommen?, Bonn 1833) ba├żl├Żkl├Ż eserinde Peygamberimiz'in Yahudilikten kavram, inan├ž ve k├Żssa gibi pek ├žok konuyu ├╝stlendi├░ini iddia ederek Kur'├ón'├Ż Kerim ile Yahudi metinleri aras├Żnda kar├ż├Żla├żt├Żrmalara gitmi├żtir.
Alois Sprenger ise Peygamberimiz'in ad├Żn├Ż bile polemik konusu yapm├Ż├ż, "Muhammed" isminin O'na do├░du├░unda verilmedi├░ini, bu ismi kendi kendine hicretten sonra edindi├░ini iddia etmi├żtir. Ayr├Żca peygamberli├░inin ilk zamanlar├Żnda ya├żad├Ż├░├Ż olaylar├Ż da yorumlamaya kalk├Ż├żm├Ż├ż, H├Żristiyan din adamlar├Żndan pek ├žok ├żey ├Â├░rendi├░ini ve bunlar├Ż da ileride kulland├Ż├░├Żn├Ż ileri s├╝rm├╝├żt├╝r. Peygamberli├░inin ilk d├Ânemlerindeki titremelerini di├░er bir├žok oryantalist gibi sara hastal├Ż├░├Ż ile a├ž├Żklamaya ├žal├Ż├żm├Ż├ż, psikologlar├Żn bu duruma "psikolojik dini delirme" te├żhisinde bulundu├░unu ileri s├╝rm├╝├żt├╝r. Peygamberimiz'e insan k├Żl├Ż├░├Żnda vahiy getiren Cebrail (as)'├Ż da onu i├żleten veya kullanan birisi olarak b├╝t├╝n yorumlamaya kalk├Ż├żm├Ż├żt├Żr.
Sprenger, Peygamberimiz'in 40 ya├żlar├Żna geldi├░inde rahiplere ├Âzenerek inzivaya ├žekildi├░ini; Nur s├╗resi 35. ├óyeti de Hz. Muhammed (sav)'in seyahatleri s├Żras├Żnda g├Ârd├╝├░├╝ kiliselerdeki ├Ż├ż├Żklar├Ż g├Âz ├Ân├╝ne alarak "yazd├Ż├░├Ż"n├Ż ileri s├╝rebilmi├żtir. Ayr├Żca Hz. Muhammed (sav)'in peygamberli├░inin ilerleyen y├Żllar├Żnda Hz. Musa ve Firavun hikayesini detayl├Ż bir ├żekilde ├Â├░rendikten sonra Kur'├ón'da zikretti├░ini, fakat baz├Ż noktalar├Ż eksik bildi├░ini vs. ileri s├╝rm├╝├żt├╝r.
Hz. Peygamber hakk├Żnda yazd├Ż├░├Ż d├Ârt ciltlik biyografi eseriyle Bat├Ż'da 19. y├╝zy├Żl├Żn ortalar├Żndan itibaren etkili olan Sir William Muir, Oryantalizmi "rakip ara├żt├Żrmalar├Ż" olarak icra eden tipik oryantalistlerdendir. ├Łngiltere'nin s├Âm├╝rgesi alt├Żndaki Hindistan'da misyoner bir diplomat olarak g├Ârev yapan Muir'in en b├╝y├╝k hedefi M├╝sl├╝man halk├Ż dinlerinden uzakla├żt├Żrmak, onlar├Ż H├Żristiyanla├żt├Żrmakt├Ż. Bu ama├žla Allahabad ├żehrinin ad├Żndan esinlenerek Muirabad isimli yerle├żim birimi kurmu├żtur. Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de klasik ├Łslam tarihi kaynaklar├Żna dayanarak kaleme ald├Ż├░├Ż eserinde (The Life of Mahomet, I-IV, London 1858-1861), daha ├Ânce Peygamberimiz'e at├Żlan iftiralar├Ż tekrarlam├Ż├żt├Żr. Peygamberimiz'in g├╝venilirli├░i, adil olu├żu, Arabistan'daki putperest inanca kar├ż├Ż verdi├░i m├╝cadele gibi g├Âzden ka├ž├Żramad├Ż├░├Ż baz├Ż m├╝spet taraflar├Żn├Ż zikretmi├żse de, as├Żl amac├Ż O'nu karalamak ve peygamber olmad├Ż├░├Żn├Ż ispat etmek oldu├░u i├žin,  ├Âzellikle peygamber olduktan sonraki d├Ânemi i├žin a├░├Żr su├žlamalarda bulunmu├żtur. Peygamberimiz'in kendi kendine konu├żtu├░u, sara ataklar├Ż ge├žirdi├░i vs. gibi O'nu k├╝├ž├╝ltmeye y├Ânelik iftiralara devam etmi├żtir. ├Łkinci cildin son sayfalar├Żnda Kur'├ón m├╝ellifi olarak g├Ârd├╝├░├╝ Peygamberimiz'in H├Żristiyanl├Żk hakk├Żndaki bilgilerinin kaynaklar├Żn├Ż ara├żt├Żrmaya kalk├Ż├żarak kendince yorumlarda bulunmu├żtur. Muir'in Peygamberimiz'in ├Âzellikle Medine d├Ânemini k├Ât├╝ g├Âstermek i├žin b├╝t├╝n yollar├Ż denedi├░i g├Âr├╝l├╝r.
├ľzellikle Sprenger ve Muir s├Âz konusu oldu├░unda, onlar├Żn tarihi olarak ├Ânemli tespitlerinin oldu├░unu da burada zikretmek gerekmektedir. Sprenger eserinin ba├ż├Żnda ├Łslamiyet ile ilgilenmenin evrensel cihetten ehemmiyeti ├╝zerinde dururken,  ├Łslam'├Żn do├░u├ż s├╝reci bilinen yeg├óne evrensel din oldu├░unu ve bu y├Ânden bir dinin nas├Żl ortaya ├ž├Żkt├Ż├░├Żn├Ż bilmek isteyen herkesi ilgilendirdi├░ini ifade etmi├ż; M├╝sl├╝manlar├Żn yapt├Żklar├Ż ├žal├Ż├żmalarla insanl├Żk k├╝lt├╝r├╝ne ne kadar ├Ânemli katk├Żlarda bulundu├░unu ifade etmi├żtir. Benzer bir ├żekilde Muir de Kur'├ón-├Ż Kerim'in rivayetinin s├Żhhati konusunda kimsenin ├ż├╝phe edemeyece├░ini ifade ederek, bu konuda ├ż├╝phe izhar edenlerin ├ż├╝phelerini ├že├żitli delillerle ├ž├╝r├╝tm├╝├żt├╝r.
Bat├Żda Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda yap├Żlan baz├Ż insafl├Ż ├žal├Ż├żmalar:
Bat├Ż'da al├Ż├ż├Żlm├Ż├ż├Żn d├Ż├ż├Żna ├ž├Żkarak Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda insafl├Ż baz├Ż ├žal├Ż├żmalar da yap├Żlm├Ż├żt├Żr.
Bat├Ż'da Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda olumlu fikirler serdetti├░i bilinen ilk eser ├Łngiliz t├Żp doktoru Henry Stubbe'nin "├Łslam'├Żn do├░u├żu ve geli├żmesinin Muhammed'in hayat├Żyla birlikte bir d├Âk├╝m├╝ ve H├Żristiyanlar├Żn iftiralar├Żna kar├ż├Ż O'nun ve dininin savunulmas├Ż" (An Account of the Rise and Progress of Mahometanism with the Life of Mahomet and a Vindication of Him and His Religion the Calumnies of the Christians, ne├żr. Haf├Żz Mahmud Khan, London 1911, sayfa numarlar├Ż eserin Lahore 1954 bask├Żs├Żndand├Żr) ba├żl├Żkl├Ż eseridir. ├ťnl├╝ filozof Thomas Hobbes'├Żn bir arkada├ż├Ż olan Stubbe, eserini Avrupal├Żlar├Żn birbirlerine d├╝├żt├╝kleri otuz y├Żl sava├żlar├Żndan k├Żsa bir s├╝re 1671'de kaleme alm├Ż├ż, fakat hayatta iken ├že├żitli nedenlerden yay├Żmlayamam├Ż├żt├Żr. B├Âylece ├Łslamiyet ve Hz. Muhammed (sav)'i H├Żristiyanlar├Żn iftiralar├Żna kar├ż├Ż savunmak amac├Żyla haz├Żrlanan kitap uzun s├╝re g├╝n y├╝z├╝ne ├ž├Żkmam├Ż├żt├Żr. Stubbe, eserin ilk iki b├Âl├╝m├╝nde Yahudilik ve Hristiyanl├Ż├░├Żn ilk d├Ânemleri hakk├Żnda bilgiler verdikten sonra ├╝├ž├╝nc├╝ b├Âl├╝mde Arabistan'├Żn tarihi, co├░rafi yap├Żs├Ż ve Sarazenler (m├╝sl├╝manlar) hakk├Żnda bilgi verir. Geri kalan di├░er b├Âl├╝mlerde de (IV-X) "Muhammed'in do├░umundan itibaren geli├żmeler"; "Medine'ye Hicret"; "Sava├żlar"; "Muhammed'in Veda Hacc├Ż ve vefat├Ż"; "Muhammed'in karakteri ve H├Żristiyanlar├Żn uydurmalar├Ż"; "Kur'├ón ve Muhammed'in mucizeleri"; ve "M├╝sl├╝manlar├Żn sava├żlar├Żn├Żn hakl├Żl├Ż├░├Ż" (veya adaleti-justice) gibi ba├żl├Żklar bulunmaktad├Żr. Stubbe, Hz. Muhammed (sav)'in ola├░an├╝st├╝ bir ├żahsiyet oldu├░unu ifade ettikten sonra fiziki ├Âzelliklerini de klasik ├Łslam kaynaklar├Żnda oldu├░u gibi tasvir eder (s. 149 vd.). O'nun sava├ż ve bar├Ż├ż sanat├Żnda, idarecilikte ├╝st├╝n bir kabiliyete sahip oldu├░unu, bunlar├Żn H├Żristiyanlar├Żn O'nun hakk├Żnda o g├╝ne kadar iddia ettikleriyle uyu├żmad├Ż├░├Żn├Ż ifade eder. Ayr├Żca Hz. Muhammed (sav)'in soyu hakk├Żnda da bilgiler verir ve O'nun isminin yanl├Ż├ż okunmas├Żyla ortaya ├ž├Żkan yanl├Ż├ż anlay├Ż├żlardan bahseder (s. 151). Stubbe Hz. Muhammed (sav)'in ├Â├░retilerinin tabii kanuna (law of nature) tamamen uydu├░unu ve bunlar├Żn eskiden yahudi ve h├Żristiyanlarda da mevcut oldu├░unu ifade etmektedir (s. 183). Ayr├Żca "Muhammed'in ├Â├░retilerini k├Żl├Ż├žla yayd├Ż├░├Żna" dair iddian├Żn b├╝y├╝k bir yalan oldu├░unu, O'nun sava├żlar├Żn├Ż "yeni bir din getirmek i├žin de├░il, eskisini restore etmek" amac├Żyla yapt├Ż├░├Żn├Ż ifade eder (s. 192). Stubbe'ye g├Âre Hz. Muhammed (sav) kendisini takip edenlere putperestli├░i nerede olursa olsun sona erdirmek gerekti├░ini, b├╝t├╝n d├╝nyan├Żn bu ger├žekli├░e itaat etmesi gerekti├░ini, Tanr├Ż'n├Żn tek oldu├░unu ve orta├░├Ż olmad├Ż├░├Żn├Ż vs. ├Â├░retmi├żtir. Ona g├Âre Muhammed putperestli├░i ortadan kald├Żrmak i├žin u├░ra├żm├Ż├ż, ancak kimseyi ├Łslam'a girmesi i├žin zorlamam├Ż├żt├Żr. Bizzat kendisi Arabistan'daki Yahudi ve H├Żristiyanlar├Ż koruyan mektuplar g├Ândermi├żtir (s. 193).
Peygamberimiz hakk├Żnda olumlu g├Âr├╝├żlerinden bahsedece├░imiz ikinci ├żah├Żs b├╝y├╝k Alman ├żairi Johann Wolfgang von Goethe'dir. West-├ľstliche Diwan'├Żn (Do├░u-Bat├Ż Divan├Ż) sahibi ├żair Hz. Muhammed (sav) ve ├Łslamiyet hakk├Żnda m├╝spet g├Âr├╝├żler ortaya koymu├ż, bunlar├Ż ├żiirle├żtirmi├żtir. 1773'te kaleme ald├Ż├░├Ż Muhammeds Gesang (Muhammed'in ├×ark├Żs├Ż) ba├żl├Żkl├Ż ├żiirinde Hz. Muhammed (sav)'i y├╝celtirken, ba├żka bir vesileyle de "Muhammed-e├żref-i mahlukat" (Oberhaupt der Gesch├Âpfe-Mohammed) tabirini kullanm├Ż├żt├Żr. Hz. Peygamber hakk├Żnda bir esere ba├żlam├Ż├ż ancak bunu bitirememi├żtir. Goethe'nin Peygamberimiz ve ├Łslamiyet hakk├Żnda ortaya koydu├░u g├Âr├╝├żler neticesinde onun M├╝sl├╝man oldu├░unu iddia edenler de olmu├żtur.
Goethe'den daha gen├ž olmakla birlikte onunla s├Żk s├Żk mektupla├żan ve eserlerini ├Łngiliz edebiyat├Żna kazand├Żran ├Łngiliz tarih├ži ve yazar Thomas Carlyle da Peygamberimiz hakk├Żnda o g├╝ne kadarki olumsuz iftira kampanyas├Żn├Żn d├Ż├ż├Żna ├ž├Żkarak ara├żt├Żrma yapanlardand├Żr. 1840'l├Ż y├Żllarda kaleme ald├Ż├░├Ż On Heroes and Hero Worship and the Heroic in History isimli eserinde Hz. Muhammed (sav)'i d├╝nya tarihini de├░i├żtiren b├╝y├╝k ├żahsiyetler kategorisinde incelemi├żtir. Carlyle, o g├╝ne kadar Peygamberimiz'e at├Żlan iftiralar├Żn kesinlikle do├░ru olamayaca├░├Żn├Ż, zira O'na inanan ve O'nu kendilerine lider yapan ├žok say├Żda b├╝y├╝k ahlak ve karakter sahibi insan├Żn varl├Ż├░├Ż ve ba├żar├Żlar├Żn├Żn geldi├░i son noktan├Żn O'nun d├╝r├╝stl├╝├░├╝n├╝ ortaya koymaya yetece├░ini belirtmi├żtir. Ona g├Âre Hz. Muhammed (sav)'i sahtekarl├Żkla su├žlamak, ├ž├Âz├╝mden ├žok problem do├░uracakt├Żr.
20. y├╝zy├Żl boyunca da Hz. Muhammed (sav) hakk├Żnda ├žok say├Żda kitap kaleme al├Żnm├Ż├żt├Żr. ├ľzellikle "tarafs├Żzl├Ż├░├Żn├Ż korumaya ├žal├Ż├żan" oryantalist ├žal├Ż├żmalarda her ne kadar daha ├Ânce s├╝rekli tekrarlanan hakaretlere daha az yer verilmi├żse de, genellikle temel kanaat ve bak├Ż├ż ├żekli muhafaza edilmi├żtir. M├╝sl├╝manlar ve ├Łslam hakk├Żnda eskisi kadar radikal kampanyalar├Żn y├╝r├╝t├╝lmemesinin bilimsellikle alakas├Żn├Żn olmad├Ż├░├Żn├Ż, bunun ya├żanan so├░uk sava├ż ile alakal├Ż oldu├░unu, Do├░u Blo├░unun y├Żk├Żlmas├Żndan sonra M├╝sl├╝manlar├Ż d├╝├żman ilan eden ve bu ├žer├ževede bildik s├Âylemlerini ihya eden ├žal├Ż├żmalar├Żn yeniden yayg├Żnla├żmas├Żndan anlamak m├╝mk├╝nd├╝r.
Bibliyografya
Alphand├ęry, P., "Mahomet-Antichrist dans le moyen ├óge latin", M├ęlanges Hartwig Derenbourge, Paris 1909, s. 261-77;
Anees, Munawar Ahmad, Athar, Alia N., Guide to Sira and Hadith Literature in Western Languages, London, New York 1986;
Jabal Muhammad Buaben, Image of the prophet Muhammed in the west : a study of Muir, Margoliouth and Watt, Leicester 1996;
F├╝ck, J.W., "Islam as an Historical Problem in European Historiography Since 1800", ed. Bernard Lewis, P.M.Holt, Historians of Middle East, London 1962;
G├Ârg├╝n, Hilal, "Hz. Muhammed (sav)" (Bat├Ż Literat├╝r├╝nde), Diyanet ├Łslam Ansiklopedisi, XXX. cilt.
Lepenies, Wolf, "Man kann vom Elfenbeinturm weit sehen", Alman Yay├Żnc├Żlar Birli├░i Bar├Ż├ż ├ľd├╝l├╝ t├Âreninde yapt├Ż├░├Ż konu├żma metni i├žin bk. http://www.tagesspiegel.de/tso/drucken.asp?TextID=76553
Motzki, Harald (ed.), The Biography of Muhammad: The Issue of the [br]s, Leiden 2000;
Norman, Daniel, Islam and the West: The Making of an Image, Oxford 1993;
Qureshi, Zafar Ali, Prophet Muhammad and His Western Critics : A Critique of W. Montgomery Watt and Others, I-II, Lahore 1992;
Paret, Rudi, "Recent European Research on the Life and Work of Prophet Muhammad", Journal of the Pakistan Historical Society, VI (1958), s. 81-96;
Rodinson, Maxime, "A Critical Survey of Modern Studies of Muhammad" ed. ve terc. Merlin Swartz, Studies on Islam, New York 1981, s. 23-85;
Saunders, J.J., "Mohammed in Europe - A Note on Western Interpretations of the Life of the Prophet", History, XXXIX (1954), s. 14-25;
Southern, R.W., Western Views of Islam in the Middle Ages, Cambridge 1962, t├╝r.yer.;
Sprenger, A., Das Leben und die Lehre des Mohammad. Nach bisher Gr├Âsstentheils unbenutzten Quellen, Berlin 1862, c. I, s. 155-162;
Sprenger, A., Muhammad und der Koran: eine psychologische Studie, Hamburg 1889.
Tolan, John V., Saracens: Islam in the Mediavel European Imagination, New York 1983;
Tolan, John (ed.), Medieval Christian Perceptions of Islam, New York-London 1996, ne├żredenin giri├żi, s. xi-xxi;
Watt, W. Montgomery, Muhammad at Mecca, Oxford 1953;
Watt, W. Montgomery, Muhammad at Medina, Oxford 1956;
Watt, Montgomery, "Muhammad in the eyes of the West", Boston University Journal, (1974);