Haziran 26, 2019, 10:36:06 ÍS
Haberler:

"Do├░ru s├Âzl├╝ iseniz (s├Âyleyin), bu tehdit hani ne zaman (ger├žekle├żecek)?" derler. (Mulk -24)

La ├Łlahe ├Łllallah'├Żn manas├Ż

Ba■latan H├╝zn├╝n_y├╝z├╝, Kasřm 26, 2009, 05:54:06 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

H├╝zn├╝n_y├╝z├╝

Birlik, birlemek. Allah'├Żn varl├Ż├░├Żn├Ż, birli├░ini, t├╝m yetkin niteliklerin kendisinde topland├Ż├░├Żn├Ż, e├żi ve benzeri bulunmad├Ż├░├Żn├Ż bilmek ve buna inanmak. Bu bilgi ve inan├ž en ├Âzl├╝ bi├žimde "L├ó ├Łl├óhe ├Łllallah' (Allah'tan ba├żka ilah yoktur) c├╝mlesiyle ifade edilir. Bu nedenle bu c├╝mleye tevhid kelimesi (kelime-i tevhid) denir. Tevhid kelimesini manas├Żn├Ż bilerek s├Âyleyen ve buna inanan ki├żi m├╝min ve muvahhid ad├Żn├Ż al├Żr.

La ├Łlahe ├Łllallah'├Żn manas├Ż:

Tek ilah'tan ba├żka kulluk edilecek ba├żka bir ilah yoktur. O tek olan ilah da, ├żeriki olmayan Y├╝ce Allah't├Żr. ├ç├╝nk├╝ ibadete lay├Żk olan, ancak O'dur.

Bu kelimenin gere├░i, Allah'├Żn (c.c.) d├Ż├ż├Żndaki b├╝t├╝n sahte ilahlar├Ż reddetmektir.

Zira Allah (c.c.) d├Ż├ż├Żndaki mabutlar├Żn ilahl├Żk iddias├Ż bat├Żld├Żr. ├ç├╝nk├╝ O'ndan ba├żka bir ├żey ibadete (dua edilmeye, emir ve yasak koymaya, nizam tespit etmeye) lay├Żk de├░ildir.

Uluhiyetin ba├żkalar├Ż i├žin reddedilmesi, ilahl├Ż├░├Ż sadece orta├░├Ż olmayan Allah'a (c.c.) ait k├Żlmay├Ż ve O'nun yan├Żnda ikinci bir ilah edinmemeyi gerektirir.

Allah (c.c.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"Allah'a ibadet edin ve O'na hi├žbir ├żeyi ├żirk (ortak) ko├żmay├Żn..." (Nisa: 4/36)

"Kim ta├░utu inkar edip Allah'a iman ederse, muhakkak kopmas├Ż m├╝mk├╝n olmayan sa├░lam bir kulpa (La ├Łlahe ├Łllallah'a) yap├Ż├żm├Ż├ż olur. Allah i├żitendir, bilendir." (Bakara: 2/256)

"... Biz her ├╝mmete, yaln├Żz Allah'a kulluk etmeleri ve ta├░uttan da sak├Żnmalar├Ż i├žin Rasul g├Ânderdik." (Nahl: 16/36)

Rasulullah (s.a.v.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"Kim La ├Łlahe ├Łllallah der ve Allah'tan ba├żka tap├Żn├Żlanlar├Ż (ibadet edilenleri) reddederse mal├Ż ve kan├Ż haram olur..." (M├╝slim, ├Łman: 8)

B├╝t├╝n rasullerin kavimlerini davet ettikleri s├Âz ├żudur:

"...Ey kavmim! Allah'a kulluk edin. Sizin O'ndan ba├żka ilah├Żn├Żz yoktur..." (A'raf: 7/59)

├Łbn-i Receb (Allah ona rahmet eylesin) ├ż├Âyle demi├żtir:

"├Łlah; y├╝celi├░iyle, a├żk ve muhabbetiyle korku ve ├╝midiyle kendisine g├╝venilen, tevekk├╝l edilip dayan├Żlarak kendisinden istenilen, kendisine dua ve yakar├Ż├żta bulunulan, itaat edilip isyan edilmeyendir. T├╝m bunlar ancak aziz ve celil olan y├╝ce Allah'a yara├ż├Żr."

├Ł├żte bu sebeple; Rasulullah (s.a.v.) Kurey├ż m├╝├żriklerine:

"La ilahe illallah" deyiniz, dedi├░inde m├╝├żriklerin cevab├Ż;

"├Łlahlar├Ż tek bir ilah m├Ż k├Żld├Ż? Ger├žekten bu ├žok acayip bir ├żey" (Sa'd: 38/5) demek olmu├żtur.

Kelime-i ├×ehadet'in genel manas├Ż Allah'├Żn (c.c.) d├Ż├ż├Żnda ibadet edilenleri reddeder ve bat├Żl k├Żlar. Yani ta├░utu red ve Allah'a (c.c.) iman etmeyi gerektirir.

Ta├░utu reddetmek, Allah'├Żn (c.c.) emir ve yasa├░├Żna ters d├╝├żen emirlerde bulunan ki├żi ve kurumlar├Ż, hevay├Ż ve ├żeytan├Ż reddetmektir. "La ilahe illallah" ├Żn manas├Żyla birlikte gere├░ini de yerine getirmek, ibadette Allah'├Ż (c.c.) birleyerek O'na benzer tutulanlar├Ż terketmektir.

Kul, "La ilahe illallah" dedi├░inde; ibadette Allah'├Ż (c.c.) birledi├░ini, Allah'tan (c.c.) ba├żkalar├Żna, putlara, kabirlere, evliyalara ve salihlere ibadet etmenin bat├Żl oldu├░unu ilan eder.

"La ilahe illallah" ├Żn gere├░i, Allah'tan (c.c.) ba├żka ibadete lay├Żk ilah olmad├Ż├░├Żn├Ż, yarat├Żc├Ż, kudret sahibi ve her ├żeye kadir olan├Żn Allah (c.c.) oldu├░unu kabul etmek, Allah'tan (c.c.) ba├żka hi├ž kimsenin hakimiyet hakk├Ż olmad├Ż├░├Żna inanmakt├Żr. ├ç├╝nk├╝ hakimiyet yaln├Żz Allah'a (c.c.) aittir. Kim, "La ilahe illallah" ├Ż bu ├żekilde inanarak a├ž├Żklarsa mutlak olarak tevhidin hakk├Żn├Ż vermi├ż olur.

Allah'a (c.c.) yakla├żmak i├žin ├Âl├╝lere kurban kesen, t├╝rbelerden yard├Żm isteyen, kabirlerin etraf├Żn├Ż tavaf eden ve adak adayanlar, Allah'├Żn (c.c.) yarat├Żc├Ż ve her ├żeyin sahibi oldu├░una inansalar bile, ilk Arap m├╝├żrikleri gibi Allah'a (c.c.) ├żirk ko├żmu├ż olurlar. Mekke m├╝├żrikleri, kabirlere ve putlara tapmad├Żklar├Żn├Ż s├Âyl├╝yor fakat uygulamada aksini yap├Żyorlard├Ż. Onlar yarat├Żc├Ż ve r├Żz├Żk verici oldu├░una inanmad├Żklar├Ż halde, s├Żrf kendilerini Allah'a (c.c.) daha ├žok yakla├żt├Żrs├Żnlar diye salih oldu├░una inand├Żklar├Ż baz├Ż ki├żilere ibadet ediyorlard├Ż.

Hakimiyet, "La ilahe illallah"├Żn ger├žek manas├Żn├Żn tamam├Żn├Ż de├░il sadece bir c├╝z├╝n├╝ olu├żturur. ├ç├╝nk├╝ ibadette ├żirk ko├żan bir kimsenin, ├żeriat├Żn h├╝km├╝n├╝ kabul etmesinin bir faydas├Ż yoktur. ├×ayet "La ilahe illallah"├Żn manas├Ż onlar├Żn zannetti├░i gibi olsayd├Ż, Rasulullah (s.a.v.) ile m├╝├żrikler aras├Żnda herhangi bir m├╝cadele olmaz, onlar da Rasulullah'a (s.a.v.) ba├░lan├Żrlard├Ż.

B├Âyle bir durumda, Rasulullah (s.a.v.) onlara:

"Allah'├Żn varl├Ż├░├Żn├Ż ve her ├żeye kadir oldu├░unu tasdik edin. Hukuki, meselelerde ├żeriat├Żn h├╝km├╝ne tabi olun" der ve onlar├Ż ibadetlerinde serbest b├Żrak├Żrd├Ż. O zaman Allah Rasul├╝'ne tabi olurlard├Ż.

Bunlar, Arap lisan├Żn├Żn ehli olan bir kavim olduklar├Ż i├žin "La ilahe illallah" ├Żn putlar├Ż tapmay├Ż reddetti├░ini ve sadece lafzi bir mana ta├ż├Żmad├Ż├░├Żn├Ż anl├Żyorlard├Ż. Bundan dolay├Żd├Żr ki bu kelimeden nefret ederek uzakla├żt├Żlar ve ├ż├Âyle dediler:

"...├Łlahlar├Ż tek bir ilah m├Ż k├Żld├Ż? ├×├╝phesiz bu ├žok acayip bir ├żey..." (Sa'd: 38/5)

Allah (c.c.) onlar├Ż ├ż├Âyle vasfediyor:

"Onlara "La ilahe illallah" denildi├░i zaman kibirlenirlerdi ve "mecnun bir ├żair i├žin ilahlar├Żm├Żz├Ż m├Ż terk edece├░iz" derlerdi." (Saffat: 37/35-36)

Onlar, "La ilahe illallah"├Żn Allah'├Żn (c.c.) d├Ż├ż├Żnda ibadet edilen her ├żeyi reddetmek, ibadette sadece Allah'├Ż (c.c.) birleme manas├Żna geldi├░ini ├žok iyi biliyorlard├Ż.

├×ayet m├╝├żrikler "La ilahe illallah" dedikleri halde putlara ibadet etmeye devam etselerdi, kendi i├žlerinde ├želi├żkiye d├╝├żerek bundan rahats├Żz olurlard├Ż.

G├╝n├╝m├╝zde kabirlere ibadet edenler, bu ├żiddetli ├želi├żkiden hi├ž rahats├Żz olmuyor, onlar "La ilahe illallah" demelerine ra├░men bir├žok ibadeti ├Âl├╝lere yapmaya devam ediyorlar.

Ebu Cehil ve Ebu Leheb, bu kelimenin manas├Żn├Ż g├╝n├╝m├╝zde kabirlere ibadet edenlerden ├žok daha iyi biliyorlard├Ż. Onlar├Żn bile eli kurudu!

H├╝zn├╝n_y├╝z├╝

Sonu├ž olarak:

Kim bu kelimeyi, manas├Żn├Ż bilerek s├Âyler, gere├░iyle amel edip a├ž├Żk ve gizli ├żirkten ka├ž├Żn├Żrsa, ibadeti tam bir itikatla yaln├Żz Allah'a (c.c.) has k├Żl├Żp bununla amel ederse, i├żte o ger├žek bir m├╝mindir.

Kim "La ilahe illallah" deyip inanmad├Ż├░├Ż halde zahiren amel ederse, o da m├╝naf├Żkt├Żr. Kim bu kelimeyi diliyle s├Âyler, fakat onu bozacak amellerden birini i├żler ve Allah'a (c.c.) ├żirk ko├żarsa o da m├╝├żriktir.

"La ilahe illallah" kelimesinden kastedilen; manas├Żn├Ż bilip bu manan├Żn gerektirdi├░i ├żekilde Allah'a (c.c.) ibadet etmektir.

├Łbadet, muamelat ve b├╝t├╝n meselelerde Allah'├Żn (c.c.) h├╝k├╝mlerini kabul edip, be├żeri kanunlar├Ż reddetmek, insan ve cin ├żeytanlar├Żn├Żn revaca ├ž├Żkard├Ż├░├Ż b├╝t├╝n hurafeleri ve bid'atleri ortadan kald├Żrmak bu kelimenin ameli gereklerindendir.

Allah (c.c.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"Yoksa onlar├Żn dinde Allah'├Żn izin vermedi├░i bir ├żeyi kendileri i├žin din g├Âsteren ortaklar├Ż m├Ż vard├Żr?" (├×ura: 42/21)

"...E├░er siz onlara itaat ederseniz, muhakkak ki m├╝├żrik olursunuz..." (En'am: 6/121)

"...Onlar Allah'├Ż b├Żrak├Żp hahamlar├Żn├Ż, rahiplerini ve Meryemo├░lu Mesih'i Rabler edindiler." (Tevbe: 9/31)

Nebi (s.a.v.) bu ayeti kerimeyi okudu. Bunun ├╝zerine Adiyy b. Hatem Rasulullah'a (s.a.v.) dedi ki:

"Muhakkak onlar, onlara ibadet etmiyorlar ki.

Rasulullah (s.a.v.):

"Onlar Allah'├Żn helal k├Żld├Ż├░├Ż bir ├żeyi haram, haram k├Żld├Ż├░├Ż bir ├żeyi helal k├Żld├Żklar├Ż zaman onlara itaat etmiyorlar m├Ż?" dedi.

Adiyy b. Hatim: "Evet" deyince,

Rasulullah (s.a.v.):

"├Ł├żte b├Âylece onlara ibadet ediyorlar." buyurdu. (Tirmizi, Tefsir: 10; Taberi: 14/210 (61632-61634); Suyuti, Durru'l-Mensur: 3/230; Beyhaki, S├╝nen├╝'l-K├╝bra)

├×eyh Abdurrahman b. Hasan dedi ki:

"Allah'tan ba├żkalar├Żna itaat etmekle alimlerini rabler edindiler. Ayn├Ż olaylar bu ├╝mmetin i├žinde de vuku bulmaktad├Żr. Bu ise en b├╝y├╝k ├żirk olup, "La ilahe illallah" ├Żn manas├Żn├Ż ortadan kald├Żr├Żr."

Bu kelimeyi s├Âyleyen bir kimsenin, be├żeri kanunlarla muhakeme olmay├Ż da reddetmesi gerekir. ├ç├╝nk├╝ sadece Allah'├Żn kitab├Żyla h├╝kmolunmak, onun d├Ż├ż├Żnda kalan be├żeri sistemleri terketmek farzd├Żr.

Allah (c.c.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"... E├░er bir ├żeyde ihtilafa d├╝├żerseniz onu Allah'a ve Rasul├╝'ne g├Ât├╝r├╝n." (Nisa: 4/59)

"Herhangi bir ├żey hakk├Żnda anla├żmazl├Ż├░a d├╝├żerseniz, onun hakk├Żnda h├╝k├╝m vermek hakk├Ż Allah'├Żnd├Żr. ├Ł├żte benim Rabbim olan Allah O'dur..." (├×ura: 26/10)

Allah (c.c.) kendi indirdi├░i ├żeriatle h├╝kmetmeyenler hakk├Żnda kafir, zalim, fas├Żk diye h├╝k├╝m vermi├żtir. Allah'├Żn (c.c.) indirdi├░inin d├Ż├ż├Żnda h├╝k├╝m veren ki├żide iman yoktur.

"La ilahe illallah" m├╝sl├╝manlar├Żn ya├żamlar├Żn├Żn her y├Ân├╝ne hakim olmas├Ż gereken bir hayat nizam├Żd├Żr.

Baz├Żlar├Żn├Żn zannettikleri gibi, sadece manas├Żn├Ż anlamadan gere├░iyle amel etmeden, sabah ve ak├żam virdlerinde bereket i├žin tekrar edilen bir s├Âyleyi├żten ibaret de├░ildir.

"La ilahe illallah"├Żn gereklerine ba├░l├Żl├Żk, Allah├╗ Teala'n├Żn isim ve s├Żfatlar├Żna Allah (c.c.) ve Ras├╗l├╝n├╝n (s.a.v.) bildirdi├░i ├żekilde iman etmeyi gerektirir.

Allah (c.c.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"En g├╝zel isimler Allah'├Żnd├Żr. O halde O'na bunlarla dua edin. Onun isimlerinde ilhad etmeyin. Onlar yapmakta olduklar├Żn├Żn cezas├Żn├Ż g├Âreceklerdir." (A'raf: 7/180)

Abdurrahman b. Hasan dedi ki:

"Arap dilinde ilhad kelimesinin manas├Ż, Allah Teala'n├Żn isim ve s├Żfatlar├Ż hakk├Żnda sapmaya meyletmek ve yalana y├Ânelmektir.

Bilerek veya bilmeyerek birtak├Żm tevillerle Allah'├Żn (c.c.) isim ve s├Żfatlar├Żn├Żn hak olan manas├Żn├Ż inkar etmek ve O'nu mahlukata benzetmektir."

Her kim Allah'├Żn (c.c.) isim ve s├Żfatlar├Żn├Ż bozar, tevil eder veya kabul etmez, Celil olan manalar├Żna delalet eden manas├Żn├Ż ortadan kald├Żr├Żrsa, Cehmiyye, Mutezile, E├ż'ariler gibi La ilahe illallah'├Żn delaletine muhalefet etmi├ż olur. ├ç├╝nk├╝ ilah, isim ve s├Żfatlar├Żyla dua edilen ve vesile olunand├Żr. Allah (c.c.) ├ż├Âyle buyuruyor:

"... En g├╝zel isimler Allah'├Żnd├Żr. Onunla O'na dua edin..." (A'raf: 7 /180)

├Łsim ve s├Żfatlar├Ż olmayan nas├Żl ilah olur? Kendisine ne ile ve nas├Żl dua edilir?" (Fethu'l-Mecid: 237-238)

├Łmam ibn-i Kayy├Żm dedi ki;

"├Łnsanlar ahkam ayetlerinin tefsirinde ihtilafa d├╝├żt├╝ler. Fakat Allah'├Żn (c.c.) s├Żfatlar├Żyla ilgili ayet ve hadislerin herhangi birinde ihtilafa d├╝├żmediler, bilakis sahabe ve tabiin bu ayetlerin manas├Żn├Ż anlad├Żlar ve gere├░iyle amel ettiler.

Kur'an'da bulunan ahkam ayetlerinin manas├Żn├Ż ilim ehlinden ba├żkas├Ż anlayamaz, fakat s├Żfat ile ilgili ayetlerin manas├Żn├Ż b├╝t├╝n insanlar anlayabilirler. Bundan kastetti├░im manan├Żn kefiyetinin de├░il de asl├Żn├Żn anla├ż├Żlmas├Żd├Żr." (├Łbn Kayy├Żm el-Cevziyye, Medaricu's-salikin: 1/29-30)

"Bu konu selim f├Żtrat ve semavi kitaplarla bilinen bir konudur. Kemal s├Żfatlar├Żn├Ż yitiren ilah, m├╝debbir ve rab olamaz. Bilakis eksikli├░i sebebiyle kendisiyle alay edilir.

Hamd, ezelde ve ebedde celal ve kemal s├Żfatlara sahip olana aittir. ├ç├╝nk├╝ hamd'e lay├Żk olan sadece O'dur. (Muhtasar Sevaiku'l-M├╝rsele: 1/10)

Allah'├Żn (c.c.) kemal s├Żfatlara sahip oldu├░una ve b├╝t├╝n noksan s├Żfatlardan ve mahlukata benzemekten uzak oldu├░una mutlaka inanmak gerekir." (├Łbn Kayy├Żm el-Cevziyye, Medaricu's-salikin: 1/26)

...Tefekk├╝r...

Te├żekk├╝rler H├╝zn├╝n_y├╝z├╝...

RAHMAN dilimizden ve kalbimizden d├╝├ż├╝rmesin zikrini in├żAALLAH.....

RABB├ŁM raz├Ż olsun...
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...