Haziran 27, 2019, 08:29:27 ÍÍ
Haberler:

(Res├╗l├╝m!) De ki: Sizi yaratan, size i├żitme duyusu, g├Âzler ve kalpler veren O'dur. Ne az ├ż├╝krediyorsunuz! (Mulk -22)

├×afi Mezhebine G├Âre ADAK Kurban├Ż...

Ba■latan ...Tefekk├╝r..., Kasřm 22, 2009, 02:25:06 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

...Tefekk├╝r...

├×afi mezhebine g├Âre adak kurban├Żn├Żn ├Âzellikleri nelerdir?


Kurban Bayram├Ż'nda kesilen kurbanlarda bulunmas├Ż laz├Żm gelen ├Âzelliklerin “adak” ve “akika” kurbanlar├Żnda da bulunmas├Ż gerekir

Kurban, bir seneyi bitirmi├ż veya alt├Ż aydan b├╝y├╝k olmak ├żart├Żyla ├Ân di├żleri d├╝├żm├╝├ż olan koyundan, iki seneyi bitirmi├ż ke├židen, be├ż seneyi bitirmi├ż deveden, iki seneyi bitirmi├ż s├Ż├░├Żrdan se├žilir Deve ile s├Ż├░├Żr yedi ki├żi i├žin, koyun ve ke├ži ise bir ki├żi i├žin kurban edilir

D├Ârt ├že├żit hayvan├Żn kurban edilmesi caiz de├░ildir:

1 ├Łki veya tek g├Âz├╝ k├Âr olan
2 Emsalleri meraya giderken kendisi geride kalacak kadar belirgin bir ├żekilde topal olan
3 Hastal├Żklardan bir hastal├Ż├░├Ż olan
4 Fazlaca zay├Żf olan
5 Kula├░├Żn├Żn tamam├Ż veya bir ks├Żm├Ż ya da ├╝reme organ├Ż kesik olan Kula├░├Ż yar├Żk veya delik olan hayvan kurban olur

Boynuzu olmayan ve boynuzu ├ž├Żkm├Ż├ż hayvan├Żn kurban olmas├Ż caizdir Kuyru├░u ve burnu kesik olursa caiz olmaz

Kurban (udhiyye), Allahu Teala'ya yakla├żmak i├žin Kurban Bayram├Ż g├╝nlerinde kesilen hayvand├Żr

Kurban, Allah'a yakla├żmak amac├Żyla kesilen deve, s├Ż├░├Żr, koyun ve ke├židen olur

Kurban├Żn me├żruiyeti Kur'an ve s├╝nnet ile sabittir

Kur'an'dan delil ├żu Ayet-i Kerimedir: "Rabbin i├žin namaz k├Żl ve kurban kes" (Kevser: 108/2)

S├╝nnetten delil de ├żu hadis-i ├żeriftir: "Hazreti Peygamber (sav) boynuzlu ve beyaz renkli iki ko├žun Besmele ve tekbir getirdikten sonra, ayaklar├Żn├Ż boyunlar├Żna koyarak kendi eliyle kurban etti" (M├╝slim Edahi, 9)

Kurban├Żn me├żruiyetinin hikmeti:

Kurban kesmek bir ibadettir Allah'a boyun e├░mekten sonra gelir

Hz ├Łbrahim (as) o├░lu ├Łsmail (as)'├Ż kurban etmekle m├╝kellef k├Żl├Żnd├Ż├░├Żnda, yerine getirmek istedi├░i kurban├Żn manas├Żn├Ż ihya edip onu canl├Ż olarak g├╝ndemde tutmakt├Żr Hz ├Łbrahim ve o├░lu Hz ├Łsmail'in Allah'├Żn emrine boyun e├░meleri nedeniyle Allah'u Teala, ├Łsmail'in yerine kurban edilmek ├╝zere bir ko├ž indirerek Hz ├Łbrahim'e o ko├žu kurban etmesini emretmi├żtir

Ayr├Żca kurban kesmekte fakir ve yoksullar├Ż doyurup sevindirmek s├Âz konusu olur Bu da fakirlerle zenginler aras├Żndaki karde├żlik ba├░lar├Żn├Ż da-ha da g├╝├žlendirir

Kurban├Żn h├╝km├╝:

Kurban kesmek s├╝nnet-i m├╝ekkededir

├Łki sebepten dolay├Ż kurban kesmek vacip olur

a) Kurban edilmeye elveri├żli bir hayvana i├żaretle, “Bu benim kurban├Żmd├Żr” veya "Bu hayvan├Ż kurban edece├░im” gibi ifadelerde bulunulursa o hayvan├Żn kurban edilmesi vacip olur

b) Allah'a yakla├żmak amac├Żyla, “Kurban kesmek bana bor├ž olsun” diyerek adak adayan kimseye de kurban vermesi vacip olur

Kurban kesmekle m├╝kellef olanlar,

a) M├╝sl├╝man olmak
b) Ak├Żll├Ż ve ergenlik ├ža├░├Żnda olmak
c) Kurban kesmeye maddi g├╝├ž yetirmektir

Kendisinde bu ├╝├ž ├żart bulunan kimseye kurban bayram├Żnda kurban kesmek s├╝nneti m├╝ekkededir

Kurban kesmenin vakti; Bayram namaz├Ż k├Żl├Żnd├Żktan sonra ba├żlayarak te├żrik g├╝nlerinin sonuncu g├╝n├╝ ak├żam├Ż g├╝ne├ż batana kadar olan s├╝redir

Kurban kesiminde be├ż ├żey s├╝nnettir:

1 E├╗zu Besmele ├žekmek,
2 Peygamber (sav)'e salavat getirmek
3 Hayvan├Ż k├Żbleye y├Âneltmek
4 Besmeleden ├Ânce veya sonra ├╝├ž defa tekbir getirmek
5 Kabul├╝ i├žin duada bulunmak

Nezr yani adak olunan bir kurban├Żn etini sahibi yiyemez S├╝nnet olarak kesilen bir kurban├Żn etinden sahibi yiyebilir Kurban (eti ve derisi) sat├Żlmaz, fakat fakir ve miskinlere (ihtiya├ž sahiplerine) verilir

Kurban kesmenin vakti, bayram g├╝n├╝ g├╝ne├ż do├░duktan sonra iki rekat namaz k├Żl├Żn├Żp iki hutbe okunduktan sonra ba├żlar, bayram├Żn d├Ârd├╝nc├╝ g├╝n├╝ g├╝ne├ż batana kadar devam eder

Kurban kesildi├░i zaman besmele ├žekmek ve tekbir getirmek s├╝nnettir

S├╝nnet olarak kurban kesen ki├żi etinden yiyebilir, zengin dostlar├Żna da verebilir Ancak s├╝nnet olan kurban├Żn ├╝├žte ikisini da├░├Żt├Żp kalan ├╝├žte birini ehline yedirmesidir Yine en efdal olan├Ż ├żudur ki kurban kesen ki├żi teberr├╝ken biraz├Żn├Ż yiyip geri kalan├Żn├Ż fakirlere sadaka olarak vermesidir Beyhaki'den rivayet edildi├░ine g├Âre Hz Peygamber (sav) kurban kesti├░inde onun ci├░erinden yiyordu (Mu├░nil Muhtac, 3/290)

Kurban├Żn etinden az bir par├ža olsa dahi fakirlere verilmesi ve bunun pi├żmemi├ż olmas├Ż ├żartt├Żr

Tatavvu' olarak (s├╝nnet olarak) kesilen kurban├Żn ├╝├žte bir miktar├Żn├Ż kendisine veya ailesine yemek ├╝zere b├Żrakmas├Ż ve kalan├Żn├Ż fakirlere da├░├Żtmas├Ż s├╝nnet olmakla beraber, teberruken biraz├Żn├Ż kendisine b├Żrakt├Żktan sonra hepsini sadaka olarak da├░├Żtmak daha faziletlidir




Sorularla ├Łslamiyet
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...