Haziran 19, 2019, 07:24:50 ÍS
Haberler:

Sonra g├Âz├╝n├╝, tekrar tekrar ├ževir bak; g├Âz (arad├Ż├░├Ż bozuklu├░u bulmaktan) ├óciz ve bitkin halde sana d├Ânecektir. (Mulk -4)

Kurban Kesmek ├Łle ├ŁgiLi SoruLar Ve CevapLar├Ż

Ba■latan ...Tefekk├╝r..., Kasřm 13, 2009, 07:00:37 ÍS

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

...Tefekk├╝r...

Kimler kurban keser? Kurban Kesmek Kimlere Vâcibtir?
Kurban kesmek, ak├Żll├Ż, bulu├░ ├ža├░├Żna ermi├ż, dinen zengin say├Żlacak kadar mal varl├Ż├░├Żna sahip ve misafir olmayan M├╝sl├╝man’├Żn y├╝k├╝ml├╝ oldu├░u bir ibadettir Temel ihtiya├žlar├Żndan ve borcundan ba├żka 20 miskal (8018 gr) alt├Żn veya bunun de├░erinde para veya e├żyaya sahip olan ki├żi dinen zengindir; kurban kesmesi gerekir Hane halk├Ż i├žinde, dinen zengin say├Żlan m├╝kelleflerin say├Żs├Ż birden fazla ise, her birinin ayr├Ż ayr├Ż kurban kesmesi icap eder
"Hayvan├Ż kesecek kimsenin, ak├Żl ve temiz g├╝c├╝ne sahip, m├╝sl├╝man veya Ehl-i Kitap olmas├Ż gerekir Ergenlik ├ža├░├Żna gelmi├ż olmas├Ż ├żart de├░ildir M├╝meyyiz olan, yani yapt├Ż├░├Żn├Ż ve s├Âyledi├░ini bilen ├žocu├░un kesti├░i helaldir
" Hayvan├Ż kesen kimsenin kad├Żn veya erkek olmas├Ż fark etmedi├░i gibi, temiz c├╝n├╝p veya hay├Żzl├Ż olmas├Ż aras├Żnda da bir fark yoktur; bunlar├Żn hepsinin kesti├░i yenir"


Kurban├Ż s├Żra ile kesmek

Kurban bayram├Żnda, ak├Żll├Ż, b├╝l├╗├░ ├ža├░├Żna gelmi├ż, temel ihtiya├žlar├Ż ve bor├žlar├Ż d├Ż├ż├Żnda 8018 gr alt├Żn veya buna denk paras├Ż veya mal├Ż olan, h├╝r ve muk├«m (yolcu olmayan)m├╝sl├╝manlar├Żn kurban kesmeleri m├ól├« bir ibadettir
Din├« h├╝k├╝mlere g├Âre, bir aile i├žinde herkesin mal├Ż kendisine aittir, m├╝├żterek bir aile mal├Ż yoktur Bu itibarla, yukar├Żdaki niteliklere g├Âre kurban kesmekle kim m├╝kellef ise, kurban├Ż o keser Kar├Ż-koca her ikisi de kurbanla m├╝kellef ise, her ikisi de keser Sadece birisi m├╝kellef ise, m├╝kellef olan keser Her ikisi de m├╝kellef de├░iller ise, hi├žbiri kesmeyebilir M├╝kellef olmad├Żklar├Ż halde kurban kesmek isteyenler de nafile olarak bu ibadeti yapabilirler
(├Łslam'da e├żler aras├Żnda mal ayr├Żl├Ż├░├Ż esast├Żr Ailede mal kime aitse o kurban keser Edinilen mal, e├żler aras├Żnda ortak ve onlardan her biri bu maldan kendi hissesine d├╝├żen miktarla dinen zengin say├Żl├Żyorsa, bu durumda her ikisi de kurban keser)
Kredi kart├Żyla kurban alma

Kurban kesmekle m├╝kellef olan ├żahs├Żn, sat├Żn alaca├░├Ż hayvan├Żn ├╝cretini kredi kart├Żyla ├Âdemesi, kurban├Żn s├Żhhatine engel te├żkil etmez

├çocu├░un Babas├Żna G├Ânderdi├░i Para ├Łle Kurban Kesmek

"├çocu├░un babas├Żna g├Ânderdi├░i kurban paras├Ż ile baban├Żn yapt├Ż├░├Ż kurban kabul de├░il" s├Âz├╝ do├░ru de├░ildir O├░lu veya ba├żkas├Ż taraf├Żndan kendisine ba├░├Ż├ż yap├Żlan kimse, ba├░├Ż├żlanan para ile kurban kesebildi├░i gibi daha ba├żka ibadetler de yapabilir


Yolcunun kurban kesmesi gerekir mi?

Kurban├Żn vacip olmas├Żn├Żn ├żartlar├Żndan biri de m├╝kim olmakt├Żr Dolay├Żs├Żyla seferi olanlar├Żn kurban kesmeleri vacip de├░ildir Ancak, kesmek isterlerse kesebilirler Sefer halinde iken kurban kesenler; bayram g├╝nleri i├žinde memleketlerine d├Ânseler dahi yeniden kurban kesmeleri gerekmez Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram g├╝nlerinde memleketlerine d├Ânenler ise kurban kesmelidirler
Kurban olarak kesilebilecek hayvanlar hangileridir?

Kurban; koyun, ke├ži, s├Ż├░├Żr, manda ve deveden olur Bunlar├Żn d├Ż├ż├Żndaki hayvanlar kurban olarak kesilemezler Kurban olabilmesi i├žin, kurbanl├Żk hayvan├Żn s├╝t di├żlerini de├░i├żtirmi├ż olmas├Ż gerekir Bu da, deve 5; s├Ż├░├Żr ve manda 2; koyun ve ke├ži 1 ya├ż├Żn├Ż doldurunca ger├žekle├żir Kurbanl├Żk hayvan bu ya├ż├Żn├Ż doldurdu├░u halde di├żini de├░i├żtirmemi├żse, yine de kurban edilebilir Bunun yan├Żnda, 6 ay├Żn├Ż tamamlayan koyun, bir ya├ż├Żn├Ż doldurmu├ż gibi g├Âsteri├żli olmas├Ż halinde kurban edilebilir
Kurbanl├Żklarda aranan ├żartlar nelerdir?

Kurban edilecek hayvan├Żn, sa├░l├Żkl├Ż, d├╝zg├╝n, azalar├Ż tamam ve besili olmas├Ż, hem ibadet a├ž├Żs├Żndan, hem de sa├░l├Żk bak├Żm├Żndan ├Ânem arz eder Bu nedenle, k├Ât├╝r├╝m derecesinde hasta, zay├Żf ve d├╝├żk├╝n, bir veya iki g├Âz├╝ k├Âr, boynuzlar├Ż k├Żr├Żk, dili, kuyru├░u, kulaklar├Ż ve memesi kesik, di├żlerinin tamam├Ż veya ├žo├░u d├Âk├╝k hayvanlardan kurban olmaz Ancak, hayvan├Żn do├░u├żtan boynuzsuz olmas├Ż, ├ża├ż├Ż, topal, biraz hasta, bir kula├░├Ż delik veya y├Żrt├Żlm├Ż├ż olmas├Ż, kurban edilmesine mani te├żkil etmez
Do├░u├żtan iki memeli olan veya memelerinden bir k├Żsm├Żndan s├╝t gelmeyen hayvanlar

Do├░u├żtan iki memeli olan veya memelerinden bir k├Żsm├Żndan s├╝t gelmeyen hayvanlar├Żn, kurbanl├Żk hayvanda aranan di├░er ├żartlar├Ż ta├ż├Żmas├Ż halinde kurban edilmesinde sak├Żnca yoktur


Kula├░├Ż kesik veya delinmi├ż hayvanlar

Kula├░├Ż kesik veya delinmi├ż hayvan├Żn eti her hal├╝karda yenilebilir
Kurbanl├Żk hayvanlarda, kurban edilmesine engel te├żkil eden kusurlar hadis-i ├żer├«fte belirgin k├Ârl├╝k, hastal├Żk, topall├Żk ve ili├░i yok denecek kadar zay├Żfl├Żk olarak belirlenmi├żtir Bunlar├Żn d├Ż├ż├Żndaki kusurlar ise, m├╝ctehitler taraf├Żndan, kendi d├Ânemlerindeki hayvanlar├Żn de├░erini d├╝├ż├╝ren kusurlar esas al├Żnarak belirlenmi├żtir
Tar├Żm Bakanl├Ż├░├Żna g├Âre g├╝n├╝m├╝zde i├żaret i├žin hayvanlar├Żn kulaklar├Żn├Żn delinmesi bir kusur de├░il hayvan├Żn sa├░l├Żkl├Ż oldu├░unun g├Âstergesidir Bu itibarla kulaklar├Ż delinen hayvan├Żn kurban edilmesinde sak├Żnca yoktur Kald├Ż ki, fakihlerin ├žo├░unlu├░u kula├░├Żn delinmesini kusur kabul etmemi├żlerdir

Do├░u├żtan boynuzsuz hayvanlar

Do├░u├żtan boynuzsuz kurbanl├Żk hayvanlar├Żn kurban olarak kesilmesi caiz oldu├░u gibi k├╝├ž├╝kken sap├Żlan cerrahi y├Ântemle boynuzlar├Ż kesilerek, kimyasal yolla boynuzu yak├Żlarak ya da benzeri boynuz uzakla├żt├Żrma i├żlemine tabi tutularak boynuzsuzla├żt├Żr├Żlan hayvanlar├Żn kurban olarak kesilmesi caizdir

Boynuzlar├Żn elektrikle s├Âk├╝lmesi

Do├░um esnas├Żnda hayvanlar├Żn boynuzlar├Żn├Żn elektrik ile kurutulmas├Ż suretiyle boynuzsuz olarak b├╝y├╝yen hayvanlar├Żn kurban edilmesinde bir sak├Żnca yoktur
Hayvan├Żn Boynuzlar├Żn├Ż Yakmak

T├Żbb├« m├╝dahale ile boynuzlar├Żn├Żn b├╝y├╝mesi engellenen hayvan├Żn, di├░er ├żartlar├Żn├Ż ta├ż├Żmas├Ż halinde kurban edilmesinde sak├Żnca yoktur
Kurban├Żn s├╝t di├żleri

Kurbanl├Żk hayvan├Żn kurban edilebilmesi i├žin, s├╝t di├żlerini de├░i├żtirmi├ż olmas├Ż gerekir Bu ├żartlar├Ż ta├ż├Żm├Żyan bir hayvan├Ż kurban eden ki├żi kurban ile m├╝kellef(zengin) ise, kurban kesim g├╝nleri i├žinde yeni bir kurbanl├Żk olarak kesmesi, kurban kesim g├╝nlerinin ├ž├Żkmas├Ż halinde bedelini tasadduk etmesi gerekir
2 tam y├Żl├Ż doldurdu├░u halde di├żini de├░i├żtirmemi├ż olanlar da kurban edilir


Kurban kesilen hayvanda -BSE hastal├Ż├░├Ż

Kurbanl├Żk hayvan├Żn kesilmeden ├Ânce hastal├Ż├░├Ż bilinmiyor ve ba├żka bir ├Âzr├╝ de yoksa, kestikten sonra hastal├Ż├░├Żn├Żn anla├ż├Żlmas├Ż halinde yeniden kurban kesilmesi gerekmez
Ancak sat├Żc├Żn├Żn ay├Żb├Żndan dolay├Ż kurbanl├Ż├░├Żn bedelini bayram├Żn ilk ├╝├ž g├╝n├╝nde iade etmesi durumunda yeniden kurban al├Żnarak kesilir Bundan sonra iade edilmesi halinde bu paray├Ż fakirlere tasadduk eder
K├╝pe tak├Żlan hayvan├Żn kurban olmas├Ż

Kula├░├Ż kesik veya delik olan bir hayvan├Żn her halukarda etinin yenmesinde bir sak├Żnca yoktur Bir ihtiya├ž nedeniyle kula├░├Ż delinmi├ż hayvan, kurban edilebilir
Kuyruksuz koyunlar kurban edilebilir mi?

Kurbana engel olan ay├Żplar, hayvan├Żn emsali aras├Żnda k├Żymetini azaltan kusurlard├Żr Zarars├Żz ├żekilde ve daha iyi geli├żmesi maksad├Żyla kuyruklar├Żn├Żn fazla k├Żs├Żmlar├Ż bo├░ulmak suretiyle d├╝├ż├╝rmek, hayvanlar├Żn k├Żymetini d├╝├ż├╝ren bir ay├Żp de├░ildir Bu itibarla b├Âyle hayvanlar├Żn kurban olarak kesilmesinde bir sak├Żnca yoktur
Di├żi Bir S├Ż├░├Żr├Żn Kurban Edilip Edilmeyece├░i

Deve, s├Ż├░├Żr gibi b├╝y├╝k ba├ż hayvanlar ile, koyun, ke├ži gibi k├╝├ž├╝k ba├ż hayvanlar├Żn belirli ├żartlar├Ż ta├ż├Żmalar├Ż durumunda kurban olarak kesilebilecekleri hususu Hz Peygamberin hadis ve uygulamalar├Ż ile sabittir Kurban edilecek hayvan├Żn cinsiyeti, kurban ibadetinin fazileti a├ž├Żs├Żndan bir ├Âl├ž├╝ de├░ildir Ancak s├Ż├░├Żr├Żn di├żisinin kurban edilmesinin faziletli oldu├░u g├Âr├╝├ż├╝n├╝ ileri s├╝ren fakihlerin, bu g├Âr├╝├ż├╝n├╝ ya├żad├Żklar├Ż toplum ve d├Ânem ile ilintilendirerek de├░erlendirmek daha isabetli olur Tar├Żma dayal├Ż bir toplumda, erkek s├Ż├░├Żr├Żn tar├Żma katk├Żs├Ż ile di├żi s├Ż├░├Żr├Żn katk├Żs├Ż g├Âz ├Ân├╝nde bulundurularak b├Âyle bir g├Âr├╝├ż ortaya at├Żlm├Ż├ż olabilir
Ancak bu g├Âr├╝├żler, dinin de├░i├żmez esas├Żndanm├Ż├ż gibi kabul edilmemelidir Bu t├╝r g├Âr├╝├żler, toplum menfaati g├Âz ├Ân├╝nde bulundurularak ortaya konmu├ż g├Âr├╝├żlerdir ├×ayet ├ža├░├Żm├Żzda ve toplumumuzda di├żi s├Ż├░├Żrlar├Żn kurban edilmesi, ├╝retime zarar veriyor ise, erkek s├Ż├░├Żrlar├Żn kurban edilmesinin daha uygun oldu├░unun ifade hatta te├żvik edilmesinin, kurban├Żn faziletine hi├žbir zarar├Ż s├Âz konusu de├░ildir
Ayr├Żca Kurbanl├Żk hayvan├Żn erkek veya di├żi olmas├Ż, kurban├Żn ge├žerlilik ├żartlar├Ż aras├Żnda ge├žmemektedir
Gebe hayvan├Żn ya da yeni do├░uran hayvan├Żn kurban edilmesi

Do├░umu yakla├żan gebe hayvan├Ż ya da yeni do├░uran hayvan├Ż kurban olarak kesmek mekruhtur

Kurbanl├Żk Hayvan├Żn Ya├ż├Ż

Kurbanl├Żk hayvanlar├Żn ya├ż s├Żn├Żr├Ż, ictihatla de├░il, HzPeygamber'in s├╝nneti ile tesbit ve tayin edilmi├żtir Hadis-i ├żeriflerde belirtildi├░i ├╝zere, ke├ži ve koyun bir ya├ż├Żn├Ż; s├Ż├░├Żr iki ya├ż├Żn├Ż, deve ise be├ż ya├ż├Żn├Ż doldurunca kurban olarak kesilebilir Ancak alt├Ż-yedi ayl├Żk iken bir ya├ż├Żnda imi├ż gibi g├Âsteri├żli olan koyunun kurban olarak kesilmesi caizdir
Bu hayvanlar├Żn ya├żlar├Ż hesaplan├Żrken hicri takvim dikkate al├Żn├Żr Bir kameri y├Żlda 354 g├╝nd├╝r
Hangi cins olursa olsun, bir ya├ż├Żn├Ż doldurmayan ke├ži; iki ya├ż├Żn├Ż doldurmayan s├Ż├░├Żr├Żn kurban olarak kesilmesi ge├žerli de├░ildir
Ancak alt├Ż ya da yedi ayl├Żk iken bir ya├ż├Żnda imi├ż gibi g├Âsteri├żli olan koyunun kurban olarak kesilmesi caizdir
Kurban bayram├Żnda iki seneyi tamamlamas├Żna 17 g├╝n kalan bir tosun, iki ya├ż├Żn├Ż doldurmad├Ż├░├Żndan kurban olamaz
2001y├Żl├Żn├Żn Arefe g├╝n├╝ do├░an bir s├Ż├░├Żr, 2003 y├Żl├Żn├Żn kurban bayram├Żnda iki ya├ż├Żn├Ż doldurdu├░undan, 2003 y├Żl├Żn├Żn kurban bayram├Żnda kurban olarak kesilebilir
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...

...Tefekk├╝r...

Kurbanl├Żk hayvanlar├Żn ortak kesimi



Kurbanl├Żk hayvanlardan hangileri ortak olarak kesilebilir?

Koyun veya ke├ži bir ki├żi taraf├Żndan; s├Ż├░├Żr, manda ve deve gibi b├╝y├╝k boy hayvanlar ise, yedi ki├żiye kadar ortak olarak kurban edilebilir Bu nedenle iki ki├żinin ortak olarak bir koyunu veya ke├žiyi kurban olarak kesmeleri caiz de├░ildir
Kurbanlarda ortakl├Żk sadece b├╝y├╝kba├ż hayvanlardan olur Bu konuda bir ├žok hadis-i ├żerif bulunmaktad├Żr


Ortak olarak kurban edilebilen hayvanlar,tek veya ├žift say├Żda ortak taraf├Żndan kurban edilebilir Ancak bu hisselerden birini iki ki├żinin ortakla├ża kurban etmeleri caiz de├░ildir Ayr├Żca yediden fazla ki├żi, iki veya daha fazla b├╝y├╝k ba├ż hayvana ortak olarak kurban kesseler, bu kurbanlar├Żn hi├žbiri ge├žerli olmaz
Hissedarlardan her birinin kurbanlar├Żn├Ż ayn├Ż maksat i├žin kesmi├ż olmalar├Ż gerekmez Bir k├Żsm├Ż vacip veya nafile udhiyye i├žin, di├░er bir k├Żsm├Ż ise adak kurban├Ż olarak niyet edebilirler
Ancak hepsinin kurbanlar├Żn├Ż ibadet niyetiyle kesmeleri gerekir ├Ł├žlerinden biri kurbana niyet etmeksizin s├Żrf et almak i├žin i├żtir├ók etse, hi├žbirinin kurban├Ż sahih olmaz
B├Âyle birka├ž hisse olarak kesilen kurban etinin, ortaklar aras├Żnda tart├Ż ile ve e├żit olarak payla├ż├Żlmas├Ż gerekir G├Ât├╝r├╝ us├╗l├╝ ile taksim c├óiz olmaz

├Łki Ki├żinin Kesti├░i Kurbana ├ť├ž├╝nc├╝ Ki├żi Girebilir mi?

Ortak olarak kurban edilebilen hayvanlar tek veya ├žift say├Żda ortak taraf├Żndan kurban edilebilirler Buna g├Âre iki ailenin ortak kesti├░i bir hayvana mutlaka ├╝├ž├╝nc├╝ bir ki├żinin ortak olmas├Ż gerekmez

Kurban├Żn Kesilmesi

Hayvanlar ehil ki├żiler taraf├Żndan kesilmeli ve kesim i├żlemi s├╝ratli bir ├żekilde yerine getirilmelidir Ayr├Żca, ├ževre temizli├░i ve ekolojik dengenin korunmas├Ż i├žin gerekli tedbirler al├Żnmal├Żd├Żr Kurban kesimi esnas├Żnda, psikolojik a├ž├Żdan etkilenmemesi i├žin ├žocuklar├Żn kesim mahallinden uzak tutulmalar├Żna dikkat edilmelidir Ayn├Ż ├żekilde, hayvanlar├Żn di├░erinin kesimini g├Ârecek ├żekilde yan yana bulundurulmamalar├Żna ├Âzen g├Âsterilmelidir


Dinimize g├Âre kurbanl├Żk hayvanlar ├ż├Âyle kesilmelidir:
* Hayvan eziyet edilmeden kesilecek yere getirilir
* Eziyet edilmeden k├Żbleye kar├ż├Ż sol yan├Ż ├╝zerine yat├Żr├Żl├Żr
* Oradakiler taraf├Żndan seslice ├╝├ž defa tekbir getirilir
* Bundan sonra kurban duas├Ż olarak bilinen En'am s├╝resinin 162-163 ayetleri okunur
* Dua bittikten sonra "Bismillahi Allahu Ekber" denilerek kurban├Żn bo├░az├Ż kesilir
* Koyun, ke├ži ve s├Ż├░├Żr; bo├░azlar├Ż ile ├ženeleri aras├Żndan kesilir Usul├╝ne g├Âre bir kesim yapm├Ż├ż olmak i├žin hayvan├Żn yemek ve nefes borular├Żyla, iki atardamar├Żndan en az birinin kesilmesi gerekir Bu ├żekilde yap├Żlan bir kesim s├Żras├Żnda, b├Ż├ža├░├Żn omur ili├░e ula├żmas├Ż ya da ula├żmama fark etmez Kan├Żn da a├ž├Żlan bir ├žukura akmas├Ż beklenir Kesilen hayvan deve ise, boynunun alt k├Żsm├Ż ile g├Â├░s├╝ aras├Żndan kesilir Kesim i├żinde keskin b├Ż├žak kullan├Żlmal├Ż ve hayvana eziyet edilmemelidir
* Kurban├Ż elinden geliyorsa sahibi kesmeli, de├░ilse uygun g├Ârd├╝├░├╝ bir m├╝sl├╝mana kestirmeli, kendisi de ba├ż├Żnda bulunmal├Żd├Żr Kesen ki├żinin mutlaka besmele ├žekmesi gerekir
* Hayvan hareketsiz hale gelince usul├╝ne g├Âre y├╝z├╝l├╝r ve par├žalan├Żr
* Kurban sahibinin, kurban├Żn kesilmesinden sonra iki rek├ót namaz k├Żlarak hacetlerini Allah'dan istemesi Peygamber efendimiz taraf├Żndan tavsiye edilmi├żtir
"Her kim kurban├Żn├Ż kesti├░inde, kesti├░i b├Ż├ža├░├Ż elinden b├Żrakt├Żktan sonra iki rek├ót namaz k├Żlar ve Allah'a dua ederse Allah o kimseye istedi├░i, ├żeyi verir"(Buhari)
Kurban├Żn Ba├ż├Żn├Żn Kopar├Żlmas├Ż

Hayvana eziyet verilmemesi amac├Żyla hayvan├Żn can├Ż ├ž├Żkmadan ba├ż├Żn├Żn g├Âvdesinden ayr├Żlmas├Ż ho├ż kar├ż├Żlanmam├Ż├żt├Żr Dolay├Żs├Żyla can├Ż ├ž├Żk├Żp derisi y├╝z├╝lmeye ba├żlamadan ├Ânce ba├ż├Żn├Żn kopar├Żlmas├Ż do├░ru de├░ildir Can├Ż ├ž├Żkt├Żktan sonra ba├ż├Żn├Żn v├╝cudundan ayr├Żlmas├Żnda sak├Żnca yoktur
Kurbanl├Żklar├Żn bay├Żlt├Żlarak kesilmesi (├×okla kesim)
Fazla eziyet vermemek (├Âl├╝m ac├Żs├Żn├Ż azaltmak) maksad├Żyla, kesim esnas├Żnda hayvan├Żn elektrik ├żoku ile veya narkoz vererek bay├Żlt├Żlmas├Ż, bu hayvan├Żn kurban olarak kesilmesine engel ay├Żplar├Żndan say├Żlmaz ├ç├╝nk├╝ kurbana engel ay├Żp, kesim esnas├Żnda meydana gelen ar├Żzalar olmay├Żp, hayvanda ├Ânceden mevcut olan ve emsaline g├Âre hayvan├Żn de├░erini noksanla├żt├Żran kusurlard├Żr Kesim esnas├Żnda meydana gelen kusurlar, kesim i├żlemine dahil bir ameliyye olup, kurbana engel ay├Żp say├Żlmaz Bu itibarla, canl├Ż olarak (├żok etkisi ile ├Âlmeden ├Ânce hemen) kesilmek kayd├Ż ile kurbanl├Żk hayvan├Żn elektrik ├żoku ile bay├Żlt├Żlarak kesilmesi caizdir Hayvan hen├╝z kesilmeden, ├żok etkisiyle ├Âl├╝rse, kurban olmayaca├░├Ż gibi, eti de yenilmez

Vekalet yoluyla kurban kesilebilir mi?

Ki├żinin kesece├░i kurban├Ż bizzat sat├Żn almas├Ż, kendisinin kesmesi veya kesilirken yan├Żnda bulunmas├Ż, -kurban├Żn sahih olmas├Ż i├žin- gerekli de├░ildir Bunlar vekalet yoluyla da yap├Żlabilir
├ç├╝nk├╝ kurban, mali bir ibadettirMal ile yap├Żlan ibadetlerde ise vekalet caizdir
Kurban├Ż ki├żi kendi bulundu├░u yerde vekalet vererek kestirebilece├░i gibi, ba├żka bir yerdeki ki├żi veya kuruma da vekalet vererek kestirebilir Ayn├Ż ├żekilde vekalet, s├Âzl├╝ olarak verilebilece├░i gibi, yaz├Żl├Ż olarak, telefon, internet, faks ve benzeri ileti├żim ara├žlar├Ż ile de verilebilir
Kurbanl├Żk hayvandan yararlanma

Bir kimse, kendi evinde besleyip b├╝y├╝tt├╝├░├╝ veya kurbanl├Żk olarak sat├Żn almad├Ż├░├Ż bir ine├░ini, kurbana bir m├╝ddet kala kurban edece├░ine niyet etse de bu ine├░inin s├╝t├╝n├╝ yiyebilir, ondan istifade edebilir Fakat kurban olarak al├Żnan bir hayvan├Żn kesim ├Âncesinde s├╝t├╝nden ve y├╝n├╝nden yararlanmak uygun de├░ildir ├×ayet yararlan├Żlm├Ż├żsa bedeli sadaka olarak verilmelidir
Kurban├Żn Eti

Kurban eti nas├Żl de├░erlendirilir?

Kurban etinin hepsini yoksullara sadaka olarak da├░├Żtmak veya kurban kesenin kendisi veya ailesi i├žin al├Żkoymak caiz ise de, en uygun olan├Ż, kurban etini ├╝├že taksim edip, (yenilmek, ikram edilmek ve fakirlere da├░├Żt├Żlmak ├╝zere) birini kurban kesmeyen yoksullara, bir b├Âl├╝m├╝n├╝ akraba, tan├Żd├Żk ve kom├żulara vermek, birini de ailesi ile birlikte yemek ├╝zere evde b├Żrakmakt├Żr
Kurban etlerinin bayram g├╝nlerinde da├░├Żt├Żlmas├Ż daha uygun ise de ihtiyaca g├Âre bayramdan sonraki g├╝nlerde de da├░├Żt├Żlabilece├░i gibi ev halk├Ż taraf├Żndan da yenir
Kurban etinden Kasap ├╝creti vermek

Kurban etindenkasap ├╝creti de verilmez Hz Ali'den ├ż├Âyle dedi├░i rivayet edilmi├żtir: "Resulullah (as), develer kesilirken ba├ż├Żnda durmam├Ż, derilerini ve s├Żrtlar├Żndaki ├žullar├Żn├Ż payla├żt├Żrmam├Ż emretti ve onlardan herhangi bir ├żeyi kasap ├╝creti olarak vermeyi bana yasaklad├Ż ve kasap ├╝cretini biz kendimiz veririz" buyurdu (M├╝slim, Edah├«, 28; Ebu Davud, Edah├«, 9; Nes├ó├«, Dah├óy├ó,37)
Ancak ├żart ko├żmamak kayd├Żyla kurban├Żn eti veya derisi kesene ba├░├Ż├żlanabilir

Kurban etinin sat├Żlmas├Ż

Kurban, s├Żrf Allah r├Żzas├Żn├Ż kazanmak i├žin kesildi├░inden kurban├Żn deri, et, ya├░, ba├ż, ayak, y├╝n ve s├╝t gibi par├žalar├Żn├Żn sahibi taraf├Żndan sat├Żlmas├Ż ya da kesim ├╝cretinin bunlarla ├Âdenmesi caiz de├░ildir Nitekim HzPeygamber "Kurban derisini satan kimsenin kurban├Ż yoktur" buyurmu├żtur E├░er b├Âyle bir ├żey yap├Żlm├Ż├żsa, k├Żymetinin tasadduk edilmesi gerekir
Kurbanda esas olan kan├Żn ak├Żt├Żlmas├Ż olmakla birlikte sosyal yard├Żmla├żma ve dayan├Ż├żmay├Ż sa├░lamas├Ż bak├Żm├Żndan etinin fakirlere tasadduk edilmesi ├Ânem arzetmektedir Bu itibarla, kurban etinin do├░rudan fakirlere tasadduk edilmesi yerine sat├Żlarak bedellerinin verilmesi caiz olmakla birlikte b├Âyle bir davran├Ż├ż kurban etinin espirisine uygun de├░ildir
Ancak hay├Żr kurumlar├Żn├Żn vekalet yoluyla kestikleri veya kendilerine ba├░├Ż├żlanan kurban etlerini kasaba verip daha sonra ayn├Ż miktarda et almalar├Ż caizdir
Ayr├Żca vekalet yoluyla kurban kesimlerinde vekalet veren kimselerin paralar├Żyla kurban almay├Żp bu paran├Żn bir hay├Żr kurumuna yat├Żr├Żlmas├Ż, bunun yerine onlar ad├Żna al├Żnacak kurban├Żn ├╝cretinin kesildikten sonra etleri sat├Żlarak ├Âdenmek kayd├Żyla sat├Żn al├Żnmas├Ż caiz de├░ildir Ancak vekalet verenlerin bu konuda sorumluluklar├Ż bulunmamaktad├Żr
├Łsteyen vatanda├żlar├Żm├Żz├Żn, ├Ânceden bedelini ├Âdeyerek, m├╝sl├╝manlar├Żn kurdu├░u bir vak├Żf ya da bir kurulu├ż organizesiyle vekaleten kurbanlar├Żn├Ż kestirmeleri ve bu kurbanlar├Żn etlerinin yoksul m├╝sl├╝manlara et olarak ula├żt├Żr├Żlmas├Ż caiz oldu├░u gibi s├Âz konusu etlerin, k├Żsmen veya tamamen et olarak m├╝sl├╝manlara ula├żt├Żr├Żlmas├Ż imkan├Żn├Żn sa├░lanamamas├Ż halinde bunlar├Żn rayi├ž bedelle sat├Żlarak bedelinin yukar├Żda ge├ženlere sarfedilmesinde dinen bir sak├Żnca yoktur
Kurban├Żn Yenilmeyecek Yerleri

Kurban├Żn yenilmesi caiz olmayan azalar├Ż ├żunlard├Żr :
* ├Łdrar yolu (ferci)
* Hayalar├Ż
* ├Łdrar torbas├Ż
* Safra kesesi (├Âd)
* Akan kan├Ż
* Tenas├╝l uzvu

Hayvan├Żn bu k├Żs├Żmlar├Ż kesildikten sonra par├žalan├Żrken ayr├Żl├Żr ve at├Żl├Żr


Kurban├Żn Derisi

Kurban├Żn derisi sahibi taraf├Żndan istenirse seccade veya evde kullan├Żlabilecek bir e├żya yap├Żlabilir Kurban sahibi derisini istedi├░i gibi tasarruf eder, diledi├░i hay├Żr m├╝essesesine verebilir
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...

...Tefekk├╝r...

Hac kurbanlar├Ż T├╝rkiye’de kestirilebilir mi?

├Łsl├óm’├Żn be├ż esas├Żndan biri olan hac ibadeti, M├╝sl├╝manlar├Żn Mekke’de bulunan Kabe’yi ve ├ževresindeki kutsal mekanlar├Ż, bu ibadet i├žin tahsis edilen belli zaman dilimi i├žinde, usul├╝ne uygun olarak ziyaret etmeleri ve yap├Żlmas├Ż gerekli di├░er g├Ârevleri yerine getirmeleridir
Hac ibadeti, ifrad, temettu' ve k├Żran olmak ├╝zere ├╝├ž ├żekilde eda edilebilir
Sadece hacca niyet edilip, umreye niyet edilmeyen ifrat hacc├Żnda kurban kesmek zorunlu de├░ildir
Temettu hacc├Ż (ayn├Ż hac mevsiminde ├Ânce umre yap├Żp ihramdan ├ž├Żkt├Żktan sonra hac i├žin tekrar ihrama girilerek yap├Żlan hac) ile k├Żr├ón hacc├Ż (bir niyetle hac ve umre i├žin ihrama girilerek yap├Żlan hac)’nda harem b├Âlgesinde (Kabe ve civar├Ż) ├ż├╝k├╝r kurban├Ż (hac kurban├Ż, hedy) kesilmesi vaciptir (Bakara 2/196) Bu nedenle, hac kurban├Żn├Żn harem b├Âlgesi d├Ż├ż├Żnda kesilmesi caiz de├░ildir Bu konuda din bilginleri aras├Żnda herhangi bir g├Âr├╝├ż ayr├Żl├Ż├░├Ż bulunmamaktad├Żr
Hac'da kesilen bu kurban├Ż, hac├Żn├Żn bizzat kendisi veya vekalet verdi├░i bir kimse kesebildi├░i gibi, kurban organizasyonunun y├╝r├╝ten ├Łslam bankas├Ż arac├Żl├Ż├░├Ż ile de vekaleten kestirebilmektedir
├Łslam bankas├Ż taraf├Żndan kesilen kurbanlar, o y├Ârede ve ├Łslam d├╝nyas├Żn├Żn ├že├żitli b├Âlgelerindeki fakirlere ula├żt├Żr├Żlmaktad├Żr
Hacda bulunan ki├żilerin, hac kurban├Ż (hedy) d├Ż├ż├Żnda, Bayram m├╝nasebetiyle nafile olarak kurban kesmek istemeleri halinde, bunu vekalet yoluyla T├╝rkiye’de kestirmeleri daha uygun olur
├ľl├╝ kurban├Ż var m├Żd├Żr?(├ľlen anne-baba ad├Żna kurban kesme -├ľl├╝ ├Ł├žin Kurban Kesilir mi?)
├ľl├╝ kurban├Ż diye bir kurban ├že├żidi yoktur Ancak, ├Âl├╝ ad├Żna veya sevab├Ż ├Âl├╝ye ba├░├Ż├żlanmak ├╝zere kurban kesilebilirVasiyeti yoksa, ├Âlen kimseler i├žin miras├ž├Żlar├Żn├Żn kurban kesmeleri gerekmez Ancak bir kimse, sevab├Żn├Ż ├Âlm├╝├ż bulunan anne veya babas├Żna yahut di├░er yak├Żnlar├Żna ba├░├Ż├żlanmak ├╝zere, ├že├żitli hay├Żr kurumlar├Żna, fakir ve muhta├ž ki├żilere ba├░├Ż├żta bulunabilece├░i gibi, kurban da kesebilir ├ľlenin kendisi i├žin kurban kesilmesine dair vasiyeti yoksa, kesen kimse, bu kurban etini fakirlere yedirebilece├░i gibi, kendisi ve zenginler de yiyebilir Vasiyet varsa, tamamen fakirlere yedirilmesi veya da├░├Żt├Żlmas├Ż gerekir
├ľlen kimsenin vasiyeti olmaks├Żz├Żn, sevab├Ż onun ruhuna ba├░├Ż├żlanmak ├╝zere kesilen kurban├Żn her hangi bir zamanda kesilmesi caiz ise de, kurban bayram├Ż g├╝nlerinde kesilmesi daha faziletli ve daha sevapl├Żd├Żr ├ľlenin vasiyyeti gere├░ince kesilen kurban ise, ancak kurban bayram├Ż g├╝nlerinde kesilir
Kurban Yerine Bedelini Vermek (Kurban kesmek yerine sadaka vermekle bu ibadet yerine getirilmi├ż olur mu?)
Kurban ibadeti, kurbanl├Żk hayvan├Ż kesmek suretiyle yerine getirilir Bunun i├žin kurban bayram├Żnda kesilen kurban├Ż veya adak kurban├Żn├Ż kesmek yerine, paras├Żn├Ż fakirlere vermekle bu ibadet yerine getirilmi├ż olmaz
Mezheplerin ├žo├░una g├Âre udhiyye kurban├Żn├Żn h├╝km├╝ s├╝nnettir Hanefi f├Żkh├Żnda tercih edilen g├Âr├╝├ż ise, kurban├Żn vacip oldu├░udur Ancak bir ibadetin farz olmay├Ż├ż├Ż, onu ibadet olmaktan ├ž├Żkarmayaca├░├Ż gibi, ├żeklinin de de├░i├żtirilmesini gerektirmez ├Łbadetlerin; ├żekil, ├żart ve r├╝k├╝nleri oldu├░u gibi hikmetleri, ama├žlar├Ż ve te├żri gerek├želeri de vard├Żr ├Łbadetlerdeki bu ├Âzelliklerin birbirinden ayr├Ż d├╝├ż├╝n├╝lmesi m├╝mk├╝n de├░ildir
Din, felsefi bir doktrin de├░ildir Dini h├╝k├╝mlerle ilgili olarak ortaya ├ž├Żkan yeni meselelerde, te├żri ama├ž ve ├żartlar├Żna ayk├Żr├Ż olmayacak ├żekilde yeni d├╝zenlemeler getirilmesi, her ne kadar caiz ise de; ibadetlerin eda edili├żini ve sahih olma ├żartlar├Żn├Ż ortadan kald├Żrarak indi, keyfi ve nefsani istekler do├░rultusunda de├░i├żiklikler yap├Żlamaz ├Łslam Dini’ndeki, hatta di├░er ilahi ve semavi dinlerdeki kurban ibadetini, ilkel dinlerdeki anlay├Ż├żlarla ve uygulamalarla kar├Ż├żt├Żrmak b├╝y├╝k bir yanl├Ż├żl├Żkt├Żr
Kurban ibadetinin dini delillerinin Kur’an-├Ż Kerim’de bulunmad├Ż├░├Żn├Ż iddia etmek ve Allah’├Żn bu ├že├żit bir buyru├░unun olmad├Ż├░├Żn├Ż ileri s├╝rmek de do├░ru de├░ildir Zira Saffat Suresinde (Ayet: 107); Hz├Łbrahim’in o├░lu Hz├Łsmail’in yerine bir kurban├Żn, Allah taraf├Żndan kendilerine fidye (kurban) olarak verildi├░i a├ž├Żk├ža bildirilmektedir Ayr├Żca di├░er baz├Ż ayetlerde de kurban ibadeti ile ilgili nasslar mevcuttur:
“ Kendilerine r├Żz├Żk olarak verdi├░i kurbanl├Żk hayvanlar ├╝zerine belirli g├╝nlerde Allah’├Żn ad├Żn├Ż ans├Żnlar I├żte bunlardan yiyin, s├Żk├Żnt├Ż i├žindeki fakiri de doyurun”(Hacc S├╝resi, 28)
“Her ├╝mmet i├žin, Allah’├Żn kendilerine r├Żz├Żk olarak verdi├░i kurbanl├Żk hayvanlar├Żn ├╝zerine O’nun ad├Żn├Ż anarak kurban kesmeyi me├żru k├Żld├Żk” (Hacc Suresi; 34)
“Biz b├╝y├╝kba├ż hayvanlar├Ż da sizin i├žin Allah’├Żn (dininin) i├żaretlerinden (kurban) k├Żld├Żk Sizin i├žin onlarda hay├Żr vard├Żr Onlar ayaklar├Ż ├╝zerine s├Żralanm├Ż├ż halde dururken ├╝zerlerine Allah’├Żn ismini an├Żn├Żz (ve kurban ediniz) Yanlar├Ż yere yasland├Ż├░├Ż zaman da onlardan yiyin, isteyen yoksulu da istemeyen yoksulu da doyurun ├Ł├żte biz, ├ż├╝kredesiniz diye o hayvanlar├Ż sizin emrinize verdik” (Hacc S├╝resi, 36)
“Bu hayvanlar├Żn ne etleri ve ne de kanlar├Ż Allah’a ula├żacakt├Żr: Allah’a ula├żacak olan ancak, sizin O’nun i├žin yapt├Ż├░├Żn├Żz, g├Âsteri├żten uzak amel ve ibadettir” (Hacc Suresi; 37)
Bu ayetlerde zikredilen hayvan kesiminin, et ihtiyac├Ż temini i├žin kesilen hayvanlar olmad├Ż├░├Ż, bunlar├Żn ibadet ama├žl├Ż birer uygulama olduklar├Ż gayet a├ž├Żkt├Żr Et ve kanlar├Żn Allah’a ula├żamayaca├░├Żn├Żn, as├Żl olan├Żn ihlas ve takva oldu├░unun bizzat ayetin nazm├Żnda yer almas├Ż bunu ispat etmektedir Allah’├Żn, kurban├Żn etine ihtiyac├Ż olmad├Ż├░├Żna g├Âre, hayvan├Żn kesilmesi yerine nakdi tutar├Żn├Żn ihtiya├ž sahiplerine da├░├Żt├Żlmas├Żn├Żn daha uygun olaca├░├Ż g├Âr├╝├ż├╝n├╝ bu ifadelerden ├ž├Żkarmak do├░ru de├░ildir
F├Żkhi h├╝km├╝ ister vacip, ister s├╝nnet olsun; kurban ibadetinin ancak kurban olacak hayvan├Żn usul├╝ne uygun olarak kesilerek yerine getirilece├░i kesindir Bedelini infak etmek suretiyle, kurban ibadeti yerine getirilmi├ż olmaz
All├óh Te├ól├ó’n├Żn r├Żzas├Żn├Ż kazanmak niyetiyle, kar├ż├Żl├Żks├Żz olarak fakir ve muhta├žlara yard├Żm etmek, iyilik ve ihsanda bulunmak da M├╝sl├╝man’├Żn ├Ânemli vazifelerinden biridir Zaruret derecesinde ihtiya├ž i├žerisinde bulunan kimseye yard├Żm etmek dinimizde farz kabul edilmi├żtir Ancak, bu iki ibadetin birbirinin alternatifi olarak sunulmas├Ż do├░ru de├░ildir
Ki├żinin kesece├░i kurban├Ż bizzat sat├Żn almas├Ż, kendisinin kesmesi veya kesilirken yan├Żnda bulunmas├Ż, -kurban├Żn sahih olmas├Ż i├žin- gerekli de├░ildir Bunlar vekalet yoluyla da yap├Żlabilir ├ç├╝nk├╝ kurban, mali bir ibadettir Mali ibadetlerde vekalet, mutlak olarak caizdir Hi├žbir mazeret olmadan da ki├żi kendi kurban├Żn├Ż sat├Żn al├Żp kesmek ├╝zere g├╝vendi├░i bir kimseyi vekil tayin edebilir Vekil hakiki ├żah├Żs olabilece├░i gibi, h├╝km├« ├żah├Żs(yani ├Âzel veya resmi bir kurulu├ż) da olabilir
Netice itibariyle, maddi yard├Żmda bulunman├Żz kurban yerine ge├žmez Kurban├Żn├Żz├Ż vekalet yoluyla kestirebilirsiniz
Kurban├Żn r├╝kn├╝, kurbanl├Żk hayvan├Żn kesilip kan├Żn├Żn ak├Żt├Żlmas├Żd├Żr Kurbanl├Żk hayvan bizzat veya vekalet yolu ile kesilmedik├že, paras├Żn├Ż tasadduk etmekle, kurban vecibesi ed├ó edilmi├ż olmaz
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...