Haziran 27, 2019, 04:10:15 ÍÍ
Haberler:

Biz insana, ana-babas├Żna iyi davranmas├Żn├Ż tavsiye etmi├żizdir. ├ç├╝nk├╝ anas├Ż onu nice s├Żk├Żnt├Żlara katlanarak ta├ż├Żm├Ż├żt├Żr. S├╝tten ayr├Żlmas├Ż da iki y├Żl i├žinde olur. (├Ł├żte bunun i├žin) ├Ânce bana, sonra da ana-babana ├ż├╝kret diye tavsiyede bulunmu├żuzdur. D├Ân├╝├ż ancak banad├Żr. (Lokman -14)

SakaL├Żndan Bir TeL, D├╝nyaLara BedeL...!

Ba■latan ...Tefekk├╝r..., Ekim 05, 2009, 11:40:52 ÍÍ

« ÷nceki - sonraki »

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

...Tefekk├╝r...




Sakal-i ├×erif, Lihye-i ├×erif, Lihye-i Saadet…
B├╝t├╝n bu ifadelerde iki ana akt├Âr bulunuyor. Birincisi, sakal teli. Ancak, kesinlikle s├Żradan ve de├░ersiz bir tel de├░il. ├Ł├żte bu ├Âzellik ve ikinci ana akt├Âr, hepimiz i├žin son derece s├Żradan bir sakal telini, nice meliklerin ve sultanlar├Żn bile paha bi├žemedi├░i derecelere ├ž├Żkar├Żyor. ├Ł├żte o y├╝zden birer sayg├Ż ifadesi olan “├×erif” ve “Saadet” gibi nitelemelerle birlikte an├Żl├Żyor. As├Żrlard├Żr bir tek tel bile olsa, ├Âzenle muhafaza ediliyor. Balmumuyla kapal├Ż ├żi├żelere konuluyor; k├Żrk kat boh├žaya sar├Żlarak saklan├Żyor. Ya alt├Żn ├žer├ževeli akikten yap├Żlm├Ż├ż ufak bir kutu, ya da ├Âzel yap├Żlm├Ż├ż ufak silindir bi├žiminde bill├╗r bir zarf i├žine konuyor. En iyi cins ├żaldan veya ├╝zeri s├Żrma i├żli, kenarlar├Żna s├Żrma sa├žak dikilmi├ż, birbirinden farkl├Ż boyutlarda otuz kadar boh├žaya, ├Ânce en ufa├░├Żndan ba├żlamak ├╝zere sar├Żl├Żyor.

├ľzellikle Kadir gecelerinde ziyarete a├ž├Żl├Żyor. Evlerde, k├Â├żk veya konaklarda “Lihye-i Saadet Dairesi” a├ž├Żl├Żyor. Bu odalar duvar├Żndan kap├Żs├Żna ├žok b├╝y├╝k ├Âzenle boyan├Żyor ve donat├Żl├Żyor.

├Ł├żte b├╝t├╝n bunlar, Res├╗lullah (a.s.m.) sevgisinin, Res├╗l├╝llah’a (a.s.m.) ba├░l├Żl├Ż├░├Żn en dikkat ├žekici ├Ârnekleri aras├Żnda yer al├Żyor. Bir sakal telinde sembolle├żen bu muhabbet ve sad├ókat, nesiller boyunca bir manev├« miras olarak elden ele, g├Ân├╝lden g├Ân├╝le aktar├Żl├Żyor.

Peygamber sevgisinin kayna├░├Ż

├Łnsanlar, yarat├Żl├Ż├żlar├Żndan kaynaklanan bir ├Âzellikle, g├╝zel, m├╝kemmel ve eri├żilmez olan her ├żeye kar├ż├Ż m├╝thi├ż bir sevgi ve muhabbet besler. En dar dairede de en geni├ż dairede de bu ├Âzelli├░i her an kendisini g├Âsterir. Hatt├ó, kar├ż├Żla├żt├Ż├░├Ż g├╝zelli├░in ve m├╝kemmelli├░in derecesi artt├Żk├ža, o ├żeye kar├ż├Ż duyulan sevginin derecesi ve ├żiddeti de artar. K├╝├ž├╝k bir ├ži├žekteki g├╝zelli├░e duydu├░u hayranl├Żkla, b├╝t├╝n kainatta gizli say├Żs├Żz g├╝zelliklere duydu├░u sevgi elbette bir de├░ildir.

Sevgi ve muhabbetin harekete ge├žti├░i yer insan├Żn kalbidir. ├Łnsandaki bu k├╝├ž├╝c├╝k merkez, k├╝├ž├╝kl├╝├░├╝ne ters orant├Żl├Ż olarak, b├╝t├╝n k├óinat├Ż sevecek, b├╝t├╝n kainattaki g├╝zelliklere a├żk derecesinde muhabbet duyacak kadar geni├żtir.

K├óinat geni├żli├░inde bir a├żk├Ż ku├żatabilecek bir kalbe sahip olan insan, bu potansiyeliyle bir ad├Żm daha ileri giderek, k├óinat├Żn Sahibi ve Yarat├Żc├Żs├Żna kar├ż├Ż e├żsiz ve s├Żn├Żrs├Żz bir muhabbeti de kalbinde bar├Żnd├Żrabilir. Zira Cenab-├Ż Hak, asl├Żnda kalbe o yetene├░i de vermi├żtir. ├ç├╝nk├╝ insan├Żn as├Żl g├Ârevi Allah’a kulluk oldu├░una g├Âre, bu kullu├░un ├Âz├╝ ve ruhu olan Muhabbetullah├Ż, yani Allah sevgisi ve a├żk├Żn├Ż elde etmeye elveri├żli yarat├Żlm├Ż├ż olmas├Ż gereklidir. Zaten ├Âyledir.

Di├░er y├Ânden Cenab-├Ż Hak, ba├żta insanlar olmak ├╝zere b├╝t├╝n varl├Żklar├Ż e├żsiz bir sevgiyle sevdi├░ini yaratt├Ż├░├Ż her ├żeyle g├Âstermi├żtir. Yaratt├Ż├░├Ż her bir g├╝zellik, ak├Żl almaz m├╝kemmellikteki sanat eserleri ve harikul├óde mucize i├żlerle bu ├Łlah├« sevgi b├╝t├╝n alemi ku├żatm├Ż├żt├Żr. B├Âylesi e├żsiz ve benzersiz bir muhabbete elbette muhabbetle mukabele etmek gerekir. Bunu yapan, bunu ger├žekle├żtirebilen kullar├Żn├Ż Allah, her ├żeyden daha fazla sevecektir.

Cenab-├Ż Hak, kullar├Żn├Żn kendisini nas├Żl sevece├░ini, bu sevgilerini en ├Ânemli ve en g├╝venli bir y├Ântemle nas├Żl sergileyebileceklerini ├żu ├óyet-i kerimede bize bildirir

“De ki: E├░er Allah’├Ż seviyorsan├Żz, bana uyun ki Allah da sizi sevsin.”1

Bedi├╝zzaman Said Nurs├«, Lem’alar isimli eserinde bu ayeti yorumlarken ├ż├Âyle der;

“├×u ayet diyor ki: Allah’a (celle cel├ól├╝h├╗) iman├Żn├Żz varsa, elbette Allah’├Ż seveceksiniz. Madem Allah’├Ż seversiniz, Allah’├Żn sevdi├░i tarz├Ż yapacaks├Żn├Żz. Ve o sevdi├░i tarz ise: Allah’├Żn sevdi├░i z├óta benzemelisiniz. Ona benzemek ise, ona ittib├ó etmektir. Ne vakit ona ittib├ó etseniz, Allah da sizi sevecek. Zaten siz Allah’├Ż seversiniz, t├ó ki Allah da sizi sevsin.”2

Bu ├óyet-i kerimeyi mant├Żkta kullan├Żlan, ├žok kuvvetli ve kesin olarak kabul edilen bir metodla, “K├Żyas-├Ż ├Łstisn├ó├«” y├Ântemiyle ele almak m├╝mk├╝nd├╝r. Bir ├Ârnek e├żli├░inde a├ž├Żklayal├Żm:

“G├╝ne├ż ├ž├Żkarsa g├╝nd├╝z olur” c├╝mlesi bir h├╝km├╝ ihtiva eder. Bu h├╝k├╝mden hareketle, e├░er “g├╝ne├ż ├ž├Żkt├Ż” denilmi├żse anla├ż├Żl├Żr ki, “├żimdi g├╝nd├╝zd├╝r.” Tam tersi olarak “g├╝ne├ż yok” denilmi├żse, pe├żinden hemen “g├╝nd├╝z de├░il” h├╝km├╝ verilecektir.

Bu k├Żyas y├Ântemi ve verdi├░imiz ├Ârnekten hareketle mezk├╗r ├óyet-i kerimeyi tekrar ele alal├Żm:

Bir insan i├žin en m├╝him ve en y├╝ce maksat, asl├Żnda Cenab-├Ż Hakk├Żn muhabbetine mazhar olabilmektir. Bunun i├žin Allah’├Ż sevmek, O’na muhabbet etmek ├żartt├Żr. E├░er Allah’a muhabbet varsa, O’nun habibi, yani en sevgili kulu olan Hz. Muhammed’e (a.s.m.) tabi olunmas├Ż gerekir. E├░er tabi olunmuyorsa Allah’├Ż sevme s├Âz konusu de├░ildir. O halde bir kul ne ├Âl├ž├╝de Habibullah’a uyarsa, o ├Âl├ž├╝de Allah’├Ż seviyor demektir.3

Sevgi yerine iman cihetinden de ayn├Ż ba├░lant├Ż kurulabilir. ├ç├╝nk├╝ Allah’a iman eden kimse, elbette O’na itaat edecektir. O’na itaat yollar├Ż i├žinde en makbul├╝, en istikametlisi, en k├Żsas├Ż ve en g├╝venlisi hi├ž ├ż├╝phesiz Habibullah’├Żn g├Âsterdi├░i ve bizzat takip etti├░i yoldur.

Hedef de├░il vesile

Yukar├Żda da belirtti├░imiz gibi, ├Łsl├óm tarihi boyunca M├╝sl├╝manlar Allah ve Res├╗l├╝ne olan muhabbetini, sevgi ve h├╝rmetini her alanda oldu├░u gibi, Res├╗l├╝llah’tan kalan bir sakal teline dahi en ├╝st seviyede sergilemi├żlerdir. Ancak bu noktada, Peygamber sevgisi ve bu sevginin bir yans├Żmas├Ż olan Sakal-├Ż ├×erifler hakk├Żnda baz├Żlar├Żnca dillendirilen veya ak├Żllara tak├Żlan bir k├Żs├Żm sorular├Ż g├Âz ard├Ż etmemekte fayda vard├Żr. ├ľrne├░in bir sakal veya sa├ž teline bu kadar h├╝rmet g├Âsterilmesi baz├Żlar├Żnca abart├Żl├Ż veya hatal├Ż g├Âr├╝lmektedir. Belki baz├Ż insanlar├Żm├Żz, bu sayg├Żn├Żn mahiyetini ve derinli├░ini idrak edemeyip, sadece zahir├« bir ba├░l├Żl├Żktan ├Âteye ge├žmeyebilir. Belki baz├Żlar├Żn├Żn zihninde, g├╝n├╝m├╝ze kadar ├žok say├Żda Sakal-├Ż ├×erifin gelmesiyle ilgili baz├Ż soru i├żaretleri belirebilir.

Bedi├╝zzaman Said Nurs├«, Lem’alar isimli eserinde, bu konuda gayet ├Ânemli a├ž├Żklamalarda bulunur. “Had├«s├že sabittir ki, Resul-i Ekrem Aleyhissal├ót├╝ Vessel├óm’├Żn Lihye-i Saadetinden d├╝├żen sa├žlar├Żn taneleri mahduddur (s├Żn├Żrl├Żd├Żr). Otuz-k├Żrk tane veya elli-altm├Ż├ż tane gibi az bir miktarda iken, binler yerde Lihye-i Saadetin sa├žlar├Ż bulunmas├Ż, beni bir zaman ├žok d├╝├ż├╝nd├╝rd├╝” dedikten sonra, “Lihye” kavram├Żyla ifade edilen m├ón├ón├Żn sadece “sakal”dan ibaret olmad├Ż├░├Żn├Ż, bu tellerin i├žinde sa├žlar├Żn da bulundu├░unu ifade eder. Hz. Peygamber’in (a.s.m.) sa├ž├Żn├Ż ve sakal├Żn├Ż tra├ż ettirdi├░i zaman, Sahabe-i Kiram taraf├Żndan saklanarak muhafaza edildi├░ini ve bu tellerin nesilden nesile, b├╝y├╝k bir ├Âzenle aktar├Żld├Ż├░├Żn├Ż s├Âyler.

Said Nurs├«, bu a├ž├Żklaman├Żn ard├Żndan, bu kez kendi zihnine gelen bir soruyu aktar├Żr. Binlerce camide ve ziyaretg├óh ├Âzelli├░ini ta├ż├Żyan yerlerde bulunun sa├ž veya sakal tellerinin ger├žekten Hz. Peygamber Efendimize ait olup olamayaca├░├Ż ├╝zerinde d├╝├ż├╝n├╝r. Bu y├Ândeki sorgulamalar├Żn├Żn ard├Żndan, genelde dikkatlerden ka├žan bir noktaya temas eder. Ona g├Âre, sa├ž ve sakal telleri ├žok ├Ânemli bir m├ón├óya ula├żt├Żran bir “vesile” olma ├Âzelli├░ine sahiptir. Res├╗l├╝llah’├Ż (a.s.m.) hat├Żrlamaya, ona sal├óvat getirmeye, bir h├╝rmet ve muhabbete med├órd├Żr. “Vesilelik ciheti o ├żeyin zat├Żna bakmaz, vesilelik cihetine bakar” genel h├╝km├╝nden hareketle, bir sa├ž veya sakal teli ger├žekten Peygamber Efendimize (a.s.m.) ait olmasa bile, z├óhir h├óle g├Âre halk taraf├Żndan b├Âyle tel├ókki edildi├░i; vesilelik vazifesini ifa etti├░i; h├╝rmete, tevecc├╝he ve ba├░l├Żl├Ż├░a vesile oldu├░u i├žin ta├ż├Żd├Ż├░├Ż de├░erden hi├žbir ├żey kaybetmeyece├░ini dile getirir. Ancak bu konunun ve yakla├ż├Żm├Żn├Żn bir istisnas├Żna dikkat ├žeker. O da, Lihye-i ├×erif telakk├« edilen bir telin, ger├žekte Hz. Peygamber’e (a.s.m.) ait olmayabilece├░idir.

S├╝nnete ba├░l├Żl├Ż├░├Żn ├Ânemi

Bedi├╝zzaman’├Żn bu yakla├ż├Żm tarz├Ż, asl├Żnda sadece bu konuya mahsus de├░ildir. ├ľzellikle “vesilelik” kriteriyle birlikte, i├žinde bulundu├░umuz ├żartlar├Ż dikkate alarak, S├╝nnet-i Seniyyeye tabi olma konusunda da ├že├żitli yorumlarda bulunur. “├ťmmetin fesad├Ż zaman├Żnda kim benim s├╝nnetime s├Żms├Żk├Ż sar├Żl├Żrsa, y├╝z ├żehidin sevab├Żn├Ż kazan├Żr”4 hadis-i ├żerifine getirdi├░i yorum, bu konudaki en a├ž├Żk ve dikkat ├žekici ├Ârneklerdendir.

Bu hadis-i ├żeriften de anla├ż├Żlaca├░├Ż ├╝zere basit de olsa S├╝nnet-i Seniyyeye tabi olmak, onun herhangi bir kural├Żna uymak hakikaten ├žok de├░erlidir. ├ľzellikle ├Łsl├ómiyetin ├Âz├╝ne ayk├Żr├Ż bir tak├Żm uygulamalar├Żn, yani bid’atlar├Żn ortal├Ż├░├Ż adeta istil├ó etti├░i bir ortamda sergilenen bir ba├░l├Żl├Żk ├žok ├Ânemlidir. Hatt├ó S├╝nnetin en k├╝├ž├╝k bir adab├Żn├Ż ve kural├Żn├Ż yerine getirmek dahi ileri seviyede bir takv├óy├Ż ve g├╝├žl├╝ bir iman├Ż gerektirece├░inden, ├žok b├╝y├╝k ├Ânem ta├ż├Żyacakt├Żr. Zira bu en k├╝├ž├╝k uygulama, b├Âylesi bir ortamda zihinlere Res├╗l-├╝ Ekrem’i (a.s.m.) getirecektir. B├Âyle bir hat├Żrlama ise, insan zihnini do├░rudan do├░ruya ├Łlah├« emirlerle muhatap k├Żlacakt├Żr. Dolay├Żs├Żyla basit ve s├Żradan, ama S├╝nnet dairesinde olan bir davran├Ż├ż sevap-g├╝nah kavramlar├Żn├Ż g├╝ndeme getirecektir. S├╝nnetin k├╝├ž├╝k bir adab├Żna riayet eden, bu hassasiyeti g├Âsteren bir kimse ise Allah’├Żn emirlerine ve yasaklar├Żna daha fazla dikkat edecektir.

Sonu├ž

Cenab-├Ż Hakk’├Żn rahmeti nas├Żl b├╝t├╝n ├ólemi ku├żatm├Ż├żsa, muhabbeti ve sevgisi de b├╝t├╝n k├óinat├Ż ihata etmi├żtir. ├Łlah├« muhabbete mazhar olan say├Żs├Żz varl├Żklar i├žindeki en y├╝ksek makam ise Hz. Muhammed’e (a.s.m.) mahsustur ki, bu y├╝zden ona “Hab├«bullah” unvan├Ż verilmi├żtir.5 Muhabbetullaha, yani Allah sevgisine v├ós├Żl olabilmek, O’nun en sevdi├░i kulu ve Res├╗l├╝n├╝ sevmeyi gerektirir. Res├╗l├╝llah sevgisinin g├Âstergesi S├╝nnet-i Seniyyesine tabi olmakt├Żr. Hab├«bullah’├Ż sevmek, ondan gelen, ona ait olan her ├żeyi sevmektir. Ondan miras kalan bir sa├ž veya sakal teline g├Âsterilen sevginin kayna├░├Ż i├żte budur. Bu ├Âylesine ulv├« bir sevgi ve muhabbettir ki, o muhabbetle M├╝sl├╝manlar gerekti├░inde o mukaddes emanet i├žin g├Âzlerini k├Żrpmadan hayatlar├Żn├Ż fed├ó etmi├żlerdir. ├Ł├żte bu y├╝zden, bir tek sakal sa├ž telini “├×erif” demi├żler ve “Saadet” kayna├░├Ż olarak g├Ârm├╝├żlerdir. O bir tek telin ard├Żndaki Muhabbetull├óha erme emelini ve gayesini g├╝tm├╝├żlerdir. ├Ł├żte o niyettendir ki, belki bir tek Lihye-i ├×erif ├╝zerine b├╝y├╝k devletler, muazzam medeniyetler kurmu├żlard├Żr.

1. ├él-i ├Łmr├ón Suresi, 3:31
2. Risale-i Nur K├╝lliyat├Ż, Lem’alar
3. a.g.e.
4. ├Łbn Adiy, el-K├ómil fi’d-Duaf├ó
5. Mektubat

Veli S├Żr├Żm
Rabbim,her vesiLede SEN├ŁN keremin sakl├Żd├Żr,
SebepLer say├Żs├Żnca hamd SANA....


“Benimdir” diye bildiklerim Senindir
Beni bende olanlara bende etme
“Ben” diye bildi├░im de Senin emrindir
Beni bende b├Żrak├Żp Senden etme
Rabbim, y├╝z├╝m├╝ Sana d├Ând├╝m
G├Ânl├╝m├╝ de Sana ├ževir
Rabbim, bir Seni bir bildim
Sevdalar├Żm├Ż Sende bitir...